2013-11-24

Empati ger dig ingen fördel - eller?

Igår kväll kom det en intressant dansk dokumentär som skulle handla om barns hjärnor och dataspel. Den handlade nu sedan om barns hjärnor och våldsmma first-person-shooter-spel, men det var belysande ändå. Kontentan var att ja, våldsamma dataspel påverkar dem som spelar så att de är mindre empatiska och hjälpsamma och mer benägna att se vardagliga händelser som negativa eller hotfulla. De är också hela tiden "beredda". Detta nu i ett nötskal, och kanske studierna är ifrågasatta, vad vet jag. MEN det väckte två tankar i mig. Den första var att ja, sonen skall få spela spel men jag tänker nog vara noga med vilka. Och hur länge. (50% av danska niondeklassister spelar minst tre timmar dataspel om dagen. Huh huh.)

Men den ANDRA tanken var: Eller ja. Om alla andra i samhället omkring honom är våldsbenägna och ser främlingar som potentiella fiender (ett annat rön som presenterades): är det inte egentligen bäst att förbereda honom på en sådan värld genom att låta honom bli sådan själv?

Alltså, det är ju en sjuk tanke och det är klart att jag inte på riktigt skulle göra så. Men ändå. Vinner man längre något alls på att vara empatisk och hjälpsam? T sa att om man tänker så kommer samhället att kollapsa. Men det kanske det är på väg att göra? Och man vill ju ge sitt barn de bästa redskapen för att klara sig.

Lite lättsamma tankar såhär på söndagkvällen.

4 kommentarer:

  1. Kanske det beror lite på vad man lägger för betydelse i begreppen "klara sig" och "vinna på".

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Vinna på" var nog lite illa valt, men då jag säger "klara sig" ser jag framför mig ett kollapsat samhälle där bara den starkaste och mest hänsynslösa överlever. Och då tänker jag att en snäll pojke som plockar upp sina leksaker inte kommer så långt...

      Radera
  2. Skrämmande men berättigad tanke.

    Kanske det som varit mest oväntat för mig med föräldraskapet, det som man aldrig hade förberett sig på: känslan av att man måste rädda världen eller på något vis förbereda sig för alla situationer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och det kan man ju inte! Så man måste välja nån situation och jobba mot den, men tänk om man väljer fel...?

      Radera