2013-11-20

Bubblan är bäst

Att få sitta i ett alldeles tyst hus, med ett novembergrått stilla landskap framför mig och många många timmar med min egen text - det är bland det bästa jag kan tänka mig. Redigeringsbubbledagen började lite skakigt med Microsofttjafs som stal 50 minuter skrivtid och en hel del av själsfriden. Men silvermossiga äppelträd, dimsjok över Kyrksjön, flera koppar te och choklad lyckades återställa mitt inre lugn. Det hjälpte verkligen att utsikten är snudd på lika fin som från mitt fönster i Visby. Jag har jobbat i åtta och en halv timme med bara en timmes lunchpaus och en promenad på 20 minuter. Min plan var att läsa igenom manuset och se om allt fungerar, men jag har inte alls kommit så långt som jag tänkt mig, inte ens halvvägs. Det visar sig att det fortfarande finns massor att fixa. Personer som ser ner i golvet när de är utomhus, karaktärer som dyker upp och sedan försvinner ur texten helt och hållet, anakronistiska ord och så vidare och så vidare. Men det är väl som jag konstaterat förut: det här är en text som är långsam och eftertänksam och det får ta den tid det tar.

6 kommentarer:

  1. Det är alltid lika spännande att följa vägen från idé, till manus, till redigering och sen lansering. Tack för att du delar med dig av processen! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Alexandra! Och jag skall återkomma till din fråga som jag sade var värd ett eget blogginlägg :-)

      Radera
    2. Det ser jag fram emot att läsa. :)

      Radera
  2. Vissa texter är ju såna där, långsamma. Annat flyger fram utan att man kan hindra det. Tycker att jag också sitter i nånslags långsam text just nu. Vilket är väldigt knepigt när man ska skriva massor för att klara NaNoWriMo. Men bra då att titta in här och se att du petar om bland orden och bokstäverna.

    SvaraRadera
  3. Vilken komplimang om utsikten alltså! Dönsby / Visby Man tackar.

    SvaraRadera