2013-11-26

Alla sorter behövs

Men suck. Måste man alltid sparka på nån annan genre? Årets Finlandia Junior-vinnare, som skrivit något så efterlängtat och fint som en pojkbok (de behövs verkligen!) går åt fantasylitteraturen. Bland annat säger hon att fantasy gör litteraturen ensidig och att det behövs realistisk litteratur "som vem som helst kan identifiera sig med utan trollstav eller vampyrtänder".

Det behövs all slags litteratur. Varför måste man alltid ta tillfället i akt att klanka på andra genrer? Jag kan berätta att jag som barn hade väldigt svårt att identifiera mig med hästflickor och skilsmässobarn (fast jag var ett själv) och alla andra karaktärer i "realistisk barnlitteratur". Nej det var Ronja Rövardotter, och Bastian Balthazar Bux, och Lucy Pevensie som jag verkligen identifierade mig med. Dem förstod jag. Deras världar drog in mig i litteraturen. Men jag vet att det inte gäller alla barn! Jag vet att all litteratur behövs. Precis all! Pojkböcker och flickböcker och skräck och mysterier och sportböcker och fantasy och scifi och historiska böcker och hela den underbara mångfalden.

Så låt oss respektera varandra, och inse att vi alla bidrar med något värdefullt, okej?

8 kommentarer:

  1. Jag läste allt jag kom över, nästan. Bara det var bra. Inte funderade jag någonsin på att identifiera mig med någon alls. Redan som barn ville jag bara vara mig själv, kanske nog mig själv i en annan värld, men ändå...
    Vi vuxna är de som alltid ska kategorisera och sätta namn på och tror oss veta vad barnen tycker och tänker - tydligen också vad för sorts böcker de behöver.
    Och inget illa mot någon annan genre, men de barn -jag- känner, ca 140 stycken under de senaste 4½ åren - läser mest Lasse&Maja &dyl eller fantasy.
    Är det vuxna eller barnen själv som avgör Finlandia Junior?

    SvaraRadera
    Svar
    1. En jury (av vuxna) väljer ut de nominerade, och sedan är det en enväldig domare som väljer, precis som med Finlandia Senior.

      Radera
  2. Tråkigt att behöva läsa såna kommentarer när man samtidigt försöker få unga människor att läsa.
    Då ingår ju tanken att det måste finnas massor av olika sorters litteratur, så att det finns att välja på.
    Trollstavar?
    Vampyrtänder?
    Då kanske man inte ser riktigt.
    Eller förstår ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror det handlar mycket om det. Att man inte förstår.

      Radera
  3. Vad idiotiskt. Alltså instämmer helt med dig. All litteratur behövs. För folk är rätt olika ju.

    SvaraRadera
  4. Jag har nog också läst att man kom över som barn... Mycket serier och pulpwesterns... Hade lådvis hemma och i Kaskö på stugan...

    Fast ända sedan jag varit ung har jag nog mest läst Science Fiction, Fantasy och Skräck... Har aldrig kännt mig dragen till annan litteratur. Visst westernböcker och någon enstaka Manhattan deckare har nog också blivit läst.

    När jag var äldre fick jag för mig att jag skulle läsa annat så slukade i mig Hemmingway, Lundell, Tolstoy och allt som hette "riktig" litteratur. Men tröttnade snabbt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man skall ju helst pröva på lite allt möjligt. Så man vet vad som är ens egen grej sen!

      Radera