2013-10-15

Turnérapport

Jag blev så till mig av Alma-nomineringen att jag glömde bort att berätta om turnén! Den var hursomhelst väldigt fin. Jag besökte svenskspråkiga skolor från Gamlakarleby ner till Vasa, fem stycken blev det, och mötte några hundra elever och deras lärare. Det absolut roligaste besöket, ur min synpunkt, men jag tror att det var det ur elevernas också, var i Vasa Övningsskola där en klass hade läst hela Underfors innan jag kom, och dessutom bloggat om sin läsning och gjort olika övningar kring texten. När jag kom in i deras klass möttes jag bland annat av det här:

De hade gjort grupparbeten om olika varelser ur folktron! De eleverna ställde dessutom intelligenta, välformulerade frågor kring hur jag skrivit boken, många av dem sådana som jag inte fått förut. "Hur gjorde du när du skapade de olika karaktärernas personligheter?" var t.ex. en sådan. Istället för att jag stod och höll en ensidig monolog blev det en dialog med eleverna. Underbart!

Ganska härlig var också den lågstadieklass där jag fick många olika sorters frågor. En pojke snöade in sig på min man och ville veta allt om honom - vad han heter, vad han jobbar med, hur vi träffades...

Speciellt roligt har det varit under dessa två veckor av skolbesök, först under BUK och sedan i Österbotten, att se vilket intresse Tidspiraten väcker hor både lärare och elever. När jag berättat om den har det i nästan varje klass funnits en elev som ivrigt sagt "Får vi den boken?".

Därför skall jag nu kasta mig över Tidspiraten för att göra det sista jag kan så att den blir så bra som möjligt: jag läser den högt för mig själv (och för sonen, om han finns i faggorna). På det sättet hittar jag alla de ställen där texten inte sitter riktigt bra i munnen då man läser - och den kommer säkert att läsas högt i många klasser. Och så hittar jag de allra sista felen och diskrepanserna.
Nu skall det bli en riktigt superbra hissabok!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar