2013-10-21

Sweconrapport

Åh vad jag haft roligt! Det som bäst summerar de gågna tre dagarna är ordet glädje. Jag har övernattat hos Sara Bergmark Elfgren ihop med Nene Ormes, Jenny Milewski och Karin Waller och vi har skrattat och druckit bubbel och pratat pratat pratat. Jag har mött massvis med fina läsare och författare och fått många nya vänner. Jag har lyssnat på intressanta och roliga och ibland mycket animerade paneldiskussioner. Jag har sovit lite, skrattat mycket och blivit fullständigt överväldigad av mängden böcker jag skulle vilja och borde läsa. Det känns alltid som en kliché att säga att huvudet snurrar av alla intryck men det är sant. Det kommer att ta flera dagar för mig att sortera dem alla.

Jag är ny när det gäller fandom, detta var min första con utanför Finland, men det som gör mig djupt berörd är hur välkomnande och varmt detta fandom är. Alla är så vansinnigt snälla och generösa och hjälpsamma. Dessa fina möten mellan människor från hela världen - det är mer än jag kunde drömma om då jag ensam satt och skrev på min första bok, inte visste om att fandom fanns och inte kände en enda annan människa som skrev fantasy/scifi. O du sköna nya värld!

Några bilder:


Hedersgästen Jo Walton intervjuas av Johan Anglemark. Jag hade turen att hamna vid samma fikabord som Jo. Jag berättade att jag tack vare hennes blogg för första gången i mitt liv köpt pu erh te.

Min första panel under Fantastika: Urban fantasy tillsammans med Nene Ormes, John Berlyne och Marianna Leikomaa. Fotograf Sara Bergmark Elfgren.

För mig var det här den mysigaste och roligaste panelen: Bronies! Tre underbara KTH:are krossade alla mina fördomar. Sånt är nyttigt.

Finland representerades med den äran av Hannele Mikaela Taivassalo i panelen om plot. Här tillsammans med Michael Cobley, Ylva Spångberg och Jo Walton.

Steampunk! Lavie Tidhar, Nene Ormes of the Blue Hair, Anna Davour och Tommy Persson.

Här diskuteras fantastikfilm i Sverige av Bellis, Gustav Tegby, Sten Rosendahl, Sara Bergmark Elfgren och Levan Akin.
Det finns tyvärr ingen bild från panelen där fyra finlandssvenska författare diskuterade finlandssvensk fantastik, men det var en väldigt lyckad panel som dessutom var välbesökt trots att Jo Waltons GOH-speech pågick samtidigt. Jag har heller ingen bild från YA-panelen jag deltog i där tillsammans med fyra svenska kolleger. Det var en intressant diskussion där jag bland annat kom åt att citera Neil Gaimans text om läsning som jag bloggade om förra veckan.

I know I'm gushing men jag kan bara inte hjälpa det. Det kommer att ta ett bra tag innan jag landat ordentligt och har markkontakt igen efter det här.

I morgon tänker jag avslöja en STOR NYHET som jag redan berättade om på Swecon :-)

9 kommentarer:

  1. Det finns nog. Du får kopiera den när jag kommit igång med bloggandet också... eller så kan du ta den från min Facebook sida

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi får se det som ett incitament för dig att blogga så jag kan länka :-)

      Radera
  2. Roligt att läsa din rapport (speciellt då man inte själv kunde delta). Och roligt att höra att fandomflugan bitit, dags för dig att börja fundera på Worldcon i London (www.loncon3.org) på allvar. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Här funderas redan allvarligt på det :-)

      Radera
  3. Glad att du trivdes! Det gjorde jag med även om jag inte lyckades lyssna på någon av de paneler du nämnde. Vi ses på Worldcon om inte annat! Jag länkar till din rapport från fantastika.2013.com - protestera om du inte vill det.

    SvaraRadera
  4. Hej! Jag undrar om jag kan få använda bilden från steampunk-panelen på en annan blogg? Jag skriver naturligtvis ut att det är du som har tagit den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varsågod! Du får gärna länka tillbaka hit.

      Radera