2013-09-09

Wien

Tillbaka från Wien! Och hemma med sjukt barn. Nå, han hann gå fyra veckor på dagis innan första förkylningen kom, det är ganska hyfsat tycker jag. Vi skall mysa massor idag, baka äppelpaj, läsa mina gamla Bamse från 80-talet och se på något tecknat. Just nu spelar han ett bilspel på iPoden och jag har passat på att svara på jobbmejlen som kom då jag var bortrest. Jag är annars jätte restriktiv med "screen time" men jag tycker att man får göra undantag då man är liten och sjuk och hängig och inte orkar leka ute.

Okej, så Wien. En trevlig stad, men som stad betraktad inte något jag föll pladask för. Inte så där som Paris... Som resa var det ändå en fullträff. Det var så härligt att få umgås med sin bästis i tre hela dagar. Vi konsumerade kultur, mat och prat, och hann med lite shopping också.

Några plock ur repertoaren:

Operan

Hofburg, detalj

Hofburg, port

Naturhistoriska (som jag ville se men vi hann inte med allt)

Till vänster skymtar Konsthistoriska som vi såg första dagen


Tavla av Hans Holbein som finns som karaktär i Wolf Hall som jag slukade i somras

Vermeer

Brueghel blir avmålad
Tårtdags - på anrikt café där Sachertårtan inte ens var god!!

Schnitzlarna gick inte av för hackor

Schönbrunn

Schönbrunn från andra hållet

Restaurangen på vårt hotelltak - Wienna by sunset

1 kommentar:

  1. Och tänk - dit var JAG på väg nu i september med MIN bästis! Och så blev det inte av... Nå, en annan gång. Nu får jag ju uppleva det genom dig i stället!

    SvaraRadera