2013-09-21

Meningen med marknader

Igår var vi alltså till Ekenäs höstmarknad. Och NU förstod jag äntligen vad en höstmarknad är till. Inte att köpa äppel och lingon och vitlöksflätor och dammsugarpåsar, som jag förr trodde. Nej. Den är till för att en mor fullständigt skall få skämma bort sin son. Minidonuts? Jamen visst! Du vill åka karusell? Och mini-tåg, och bumpercars? Såklart du får, älskling! En överprissatt ballong? Varsågod!

Det var roligt att följa med hans glädje, och i två och en halv timme orkade han gå omkring utan vagn. Knappt tre år gammal, jag tycker det är bra. I morse då jag vaknade hörde jag honom också räkna till tjugo på engelska. Och han säger ord som "trottoaren", "intressant" och "ringblomma". Idag då jag stekte blueberry pancakes till lunch fick jag höra "tack tack mamma laga maten" säkert fyra gånger.

Ibland måste man få hänfalla till klichéer. Han är vår lilla solstråle.

2 kommentarer:

  1. Då gjorde du nog det enda rätta på marknaden. Bra tillfälle att svara ja på allt.

    SvaraRadera