2013-09-11

Fjärilar och årets tredje text

Det regnar, robotdammsugaren surrar och jag har printat ut manus nummer 3 för i år. Lite crazy känns det faktiskt. Alla tre har ju inte helt skrivits i år, inte alls. Men ändå.

Egentligen skulle jag vilja skriva något nytt. Det känns som så länge sedan jag fick sitta och hitta på - vilket är helt fånigt, eftersom jag skrev manuset ifråga ("Småstadsberättelsen") i maj månad i år. Det beror naturligtvis på att jag tog skrivledigt hela sommaren och nog saknar den där första förälskelsefasen då man fritt får fabulera och allt är möjligt. Men om det är något jag lärt mig under mitt skrivande liv är det: Avsluta. Påbörja, bearbeta, avsluta. Först när det är avslutat går jag vidare. "Avslut" kan ju betyda många saker, och inte alls nödvändigtvis publicering. Det handlar om att känna sig färdig, och än så länge ligger jag bara i startgroparna med denna text. Så nu skall jag, med lite nervösa fjärilar i magen, se vad det riktigt är jag slängde ihop i maj.

4 kommentarer:

  1. En bra cirkel det där avsluta, påbörja, bearbeta, avsluta. Håller med, man ska ta sig fram till att vara vid det där avslutet. Känns mycket bättre då.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jeppjepp. Och det är det enda som hjälper en att någonsin bli FÄRDIG med en endaste en text.

      Radera
  2. Jag måste bli bättre på det där. Börja är roligast. Och värst av allt är ju den sista redigeringen, då håller jag på att bli galen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Säg inte annat. Men då vet man att snart snart får man ta sig an en ny början :-)

      Radera