2013-08-06

Sista veckan

Sista semesterveckan njuter jag av Österbottniskt stugliv. Tjuvar göre sig icke besvär därhemma, maken och hunden vaktar huset, det är bara jag, sonen och mormor som åkt tåg upp till mormors stuga i Nedervetil. Här frossar vi i abnorma mängder hallon som växer kring huset. Och krusbär. Och svarta vinbär söta som karameller. Mormor skämmer bort oss med snålsoppa och lingonmuffins. Vi besöker den lokala mataffären och E kör stolt omkring med en egen butiksvagn. Vi gör en utflykt till stranden och simmar och gräver i sanden i flera timmar. På biblioteket hittas flera böcker om traktorer, tvååringens lycka är total. När sonen somnat dricker mormor och jag vin på verandan och beundrar solen som går ner bakom träden - det är fortfarande ljusare här än i södra Finland. Inget ställe har så vacker kvällssol som denna stuga. Om jag hittar en kamerasladd skall jag lägga upp bildbevis. Tills dess får ni bara tro mig. I morgon blir det utflykt till Jakobstad och Malin där jag äntligen skall få träffa hela hennes familj. Det ser jag fram emot!

6 kommentarer:

  1. Ah det österbottniska ljuset. Den här årstiden alltså. Det kan jag längta efter. Och i övrigt också, tydligen, rena rama semesterparadiset. Du ser, jag tror dig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är bra. Mig skall man tro på. Hur mycket jag än ljuger.

      Radera
  2. Välkomna, jag ser fram emot ert besök!

    SvaraRadera
    Svar
    1. E övar redan flickornas namn! IdunEdda är ett namn för tillfället.

      Radera
  3. Vad är snålsoppa? Det låter ju inte direkt som något man skämmer bort någon med? ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. I Finland betyder "snål" inte bara ogin utan också att man är sugen på något, att något är så gott att snålvattnet rinner (jfr med ordet "snålvarg" som inte har med sparsamhet att göra). Det är alltså en soppa som får det att vattnas i munnen på en!

      Radera