2013-08-29

Provkaniner

Jag har inte mycket kvar av manuset nu. Det är riktigt skojigt att läsa det, för en gångs skulle behöver jag inte stöna mig igenom en genomläsning. Jag har verkligen haft roligt när jag skrev det här och proppat texten full med allt jag själv tycker om att läsa om (och tyckte om som barn, detta är ju en text som riktar sig till ungefär samma målgrupp som De Ännu Inte Valda). Det är en saga med extra allt!

Det finns mycket smått jag tänker åtgärda, men jag skulle säga att den övergripande bågen fungerar. När jag väl fixat till det som fixas bör tänker jag göra nåt jag aldrig gjort med mina manus hittills: jag tänker testa det på den avsedda målgruppen. Jag har alltid haft testläsare men de har varit vuxna. Nu får en åttaåring vara provkanin. Jag är väldigt nyfiken på vad hon tycker är roligt, spännande, eventuellt tråkigt, om hon förstår "twisten" när jag vill att läsaren skall förstå eller för tidigt (eller inte alls). Testläsaren kommer att få manuset uppläst för sig, så jag får en vuxens perspektiv på det också (vilket är viktigt iom att detta också kan vara en högläsningsbok) plus att ett sexårigt syskon får lyssna och också komma med input.

Men idag skall jag läsa de sista 25 sidorna. Och föra den stervade datorn till fabbo doktorn och se om den går att återuppväcka från de döda.


Jag minns inte längre om jag haft nån tag för detta manus på bloggen och just idag är jag för lat för att se efter, don't judge me. So jag tänker kalla det för "saga". Just FYI.

4 kommentarer:

  1. Önskar jag kunde säga så där. De sista 25 sidorna. Men förr eller senare. Skön slutläsning då. (muttrade hon bittert)

    SvaraRadera
  2. Det var alltså inte den som var "Småstadsberättelsen"?
    Om vi är förvirrade nu så är det inget mot vad dina biografer kommer att bli. Men de kan de ju å andra sidan gott ha.

    U.J.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä, "småstadsberättelsen" skrev jag i maj-juni, saga är från förra hösten.

      Radera