2013-08-15

Omskrivning dag 2: Nojorna gör entré

Jag övervann motståndet igår och jobbade. Tog en mjukstart och sammanställde de kommentarer redaktörs-Sara gav mig muntligen som jag antecknade under vårt möte, och de jag hittade i själva manuset. De var så få att jag undrar om någon ens läst det. Jag vet att det låter som humblebrag, att jag skryter med något men försöker få det att låta som om jag rackar ner på mig själv. Men ta det för vad det är: en extremt nojig författares förmåga att hitta en avigsida på allt.

Det är alltså precis som jag kom ihåg: en handfull detaljsaker som skall ändras och sen en annan handfull mer djupgående omskrivningar av vissa scener och en förstärkning av ett tema. Allting mycket hanterbart. Nu måste jag bara släppa alla rädslor och nojor och bara jobba.

6 kommentarer:

  1. Jag har en kompis som brukar säga så här: Jobbajobbajobbajobba. Det är egentligen det enda man behöver höra, för ifall man alltså jobbajobbar så hinner man inte fundera på alla tillkortakommanden utan i stället skriver man sig ur dem. Så nu ska du, och jag, göra exakt det. Skriva i stället för att tänka på kommentarer som inte skrivits in (för att de inte behövdes för att det funkade).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kör! Polisen semestrar på annan ort.

      Radera
    2. Wroom! Jag kör. Gasen i botten NU. Det är en bra strategi Mia. Minna, se till att hålla polisen upptagen resten av augusti. Du får hitta på nåt lagom kriminellt.

      Radera
  2. Du, redaktörer är inga mjukisar, inga hastläsare heller. Så ifall ditt manus är relativt rent så är det för att _du skrivit det så bra från början_. Faktiskt. (inte så)Plötsligt händer det.

    Nu är det du som tar och skriver rätt de där små missarna och slutar noja. Så det så.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Yes ma'am! :-)

      (Det ÄR löjligt att man måste hålla på och noja sig så här. Jag skäms, men kan ändå inte låta bli. Speciellt dumt är det eftersom jag vet att jag har en superbra redaktör som verkligen inte är den som är slapphänt eller gör missar.)

      Radera
  3. Gudars, jag förstår dig. Tro inte att du inte kommer att behöva säga samma sak till mig förr eller senare!

    SvaraRadera