2013-08-11

Let's talk shop, shall we?

I fjärran mullrar åskan. Sonen ligger och sjunger i sin säng. Det sista han sa när jag pussade honom godnatt var "Haft en jättefin dag". Och det har vi. Semesterns sista dag har han fått leka i parken med sin far, sova två timmar dagssömn bredvid sin mor, äta hembakta munkar (nåja, djupfrysta och uppvärmda) med härligt besök ute på terrassen, cykla på gården, leka kurragömma och se på Totoro och äta popcorn. Vi hade lika mysigt framför filmen alla tre, fast vi sett den flera gånger, alla tre.

I morgon börjar inskolningen på nytt dagis och bara den är avklarad så får jag börja skriva igen!

Det har varit en supersemester på så vis att jag verkligen tagit ledigt och verkligen kopplat av. Men nu är jag så otålig och ivrig på att få börja skriva att det spritter i hela kroppen. Jag förbereder mig på sedvanligt vis: jag gör listor. Listor över vad jag skall få gjort vilken vecka, vilka projekt jag skall ta itu med i vilken ordning, vilka böcker jag skall läsa. Hösten börjar mjukt och jag har gott om tid på mig att ta itu med det första, och viktigaste: omskrivningen av den antagna boken. Det var inte mycket som skulle åtgärdas, om jag minns min redaktörs kommentarer rätt, men det som skall göras är ganska grundliga och utmanande saker.

Sedan, när det manuset är inlämnat, skall jag ta itu med ett gammalt manus som fått ligga till sig. Jag är väldigt nyfiken på hur det ter sig när jag läser om det!

Och i oktober brakar det loss på riktigt: det är Bokkalas i Ekenäs där jag skall framträda många dagar, det är skolturné i Österbotten, Regnbågsevenemang, Swecon i Stockholm, en resa till Lund, Bokmässan i Helsingfors... Pust, jag blir matt bara av att se på oktobersidorna i kalendern. Jag inser när jag skriver det här att en sak för min att-göra-lista är att uppdatera hemsidan med program. Jag skall försöka få så mycket som möjligt skrivet före oktober!

Men nu skall jag och maken ta tillvara det sista av semesterns sista dag. Vi skall frossa i choklad och vår go-to-film för myskvällar: Clerks II (don't judge us!). I morgon börjar sedan allvaret - och vilket trevligt allvar det är!

2 kommentarer:

  1. O ja. Oktober. Det blir tufft. Men kul också. Min oktober ser ut så där också ungefär.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi får peppa varandra igenom oktober.

      Radera