2013-08-14

Det överlistade mig - men bara för en dag

Hej motstånd.

Jag borde vara så van vid dig nu att du inte skulle vara något att orda om. Du kommer som på beställning varje gång. Jag visste att jag skulle börja bearbeta manuset - alltså började jag städa mitt arbetsrum istället. För att få plats för tankarna. Jag gick så upp i det att jag lite glömde att jag har ett riktigt arbetsrum, utanför hemmet. Som stod tomt och redo och väntade på mig. Jag försökte arbeta hemma idag, tände ljus och allt, men det gick ju inte. Motståndet hängde över skrivbordet, trampade mig på tårna och hade dålig andedräkt. Det viskade i mitt öra att min redaktör nog ändå inte tycker om det här manuset, vad hon än sa. Det hånskrattade att jag inte hade en aaning om hur jag skulle fixa problemscenerna.

Gå och borsta tänderna, motstånd. Släng dig i väggen.

Nu sitter jag i arbetsrumet i den svarttjärade villan, med en grön, regnvåt värld utanför fönstret. Ett möte pågår på bottenvåningen. Barn leker och skrattar på dagisgården mittemot. Jag har doftande grönt chai i koppen och det rosa inspirationsljuset tänt. Manusbunten ligger till höger om datorn, bredvid anteckningsboken med de anteckningar jag gjorde under mötet med redaktörn. Motståndet äga icke tillträde.

2 kommentarer:

  1. Hej hå. Vill bara säga. Jag vet att det är en bra text. Och att du kan lyfta fram det där som gör den ännu bättre. Hoppla. Sätt igång.

    SvaraRadera