2013-06-11

Tempo

Jag kom häromdagen på att jag skrivit tre manus på ett och ett halvt år. Okej, inget av dem är speciellt långa, och två är ännu i sånt skick att de behöver mycket redigering, men ändå. Jag känner också att jag rusat fram. Att jag har bråttom. Försöker verkligen vara produktiv, få mycket skrivet, jag räknar ord och stressar framåt. Det syns också i texternas första versioner, jag får alltid lov att lugna ner tempot när jag skriver om, låta saker ta tid, vila i scenerna mer.

Jag vet inte varför jag har så bråttom. Kanske har det något med arbetsstipendierna att göra: jag känner att jag måste göra skäl för pengarna, ha något att redovisa vid årets slut. Kanske är det något annat, något med min personlighet. Men jag tror, att jag med nästa text skall försöka ta det riktigt lugnt. Till och med ha som mål att skriva så långsamt som möjligt. Skriva varje dag ändå (för annars är det ju inte att skriva utan att undvika att skriva) men försöka dra ut på processen. Göra den långsam, lugn och njutningsfull. På något vis ser jag också för mig en vuxenroman (fantasy, såklart). Kanske. Kanske enligt en av de där strukturerna jag bloggade om...?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar