2013-06-13

Martrådar

Jag har läst en bra bok nyligen.

Den heter Martrådar. Den är skriven av Mia Franck.



Det är inte helt lätt att beskriva Martrådar. Såhär står det på förlagets hemsida:

I en rättvis värld skulle Matilda, eller Mati som hon kallas, ha blivit en av världens bästa fotbollsspelare. Björknäs stad har höga förväntningar på sin stjärna. På alla sina stjärnor förresten, för det är god jordmån i Björknäs för speciella talanger. 
Men världen är inte rättvis. 
Matis syster tar livet av sig och allt förändras. Världen rämnar, en avgrund öppnar sig. 
Ändå handlar inte den här boken om att dö, den handlar om att fortsätta leva. Om att förändras och föra ett dubbelt liv. Dröm och mardröm blir på riktigt. Sakta förvandlas Mati till en hämndlysten mara som flätar martovor åt Björknäsborna. Den utåt sett idylliska staden som säger sig ha flest soldagar i landet visar sig också ha många trådar för sin mara att knyta. 
Stadens skuggsida har haft gott om tid att växa sig stark. 
Vem vågar somna med en mara i trakten? 

Men det är bara halva sanningen. Boken handlar om mycket mer än Mati. Den handlar om en liten stad. Den handlar om det som trängts undan. Den handlar om människor och deras motiveringar och drivkrafter.

Från första sidan kände jag att jag kunde slappna av. Det här är ingen debutbok. Det här är en bok skriven av ett proffs. Stilen, tonen, allt sitter där. Jag behövde inte vara nervös över att det skulle vara dåligt. Inte en enda sekund.

Matis magi är inte den lättaste att som läsare komma in i. Det är ingen dålig sak. Det här är en bok som kräver något av sina läsare. Framför allt kräver den att vi skall vara villiga att se att människor inte bara är på ett visst sätt. Människor är komplicerade varelser, inte svartvita, också de som vi lätt kategoriserar som "onda". Det får vi som läsare se samtidigt som Mati lär sig det. Över huvud taget är detta en berättelse som inte är svartvit, där det inte serveras enkla lösningar. Inget är riktigt som man tror att det är. Först tror man att det bara handlar om Mati som blir en Mara, men så småningom vidgas berättelsen. Mati-Maran är inte sådan hon först verkar vara, och det är ingen annan i historien heller. Franck slänger in falska spår och glitterverk för att lura och förleda. En riktigt marig författare. Hela Björknäs är i fara, en fara som lurat i århundraden och nu åter väcks. Vem som är vän och vem som är fiende är inte gott att säga. När boken är slut har kampen bara börjat.

Martrådar är absolut den starkaste debut jag läst sen Kaj Korke-ahos Se till mig som liten är. Jag rekommenderar den varmt som sommarläsning. Eller höstläsning. Läsning året om, faktiskt.

3 kommentarer:

  1. Men åh. Åh va gla jag blir.
    Tack Maria. Vad vansinnigt sjukt glad jag blir över vad du skriver.

    (Fatta att man är nervis när fisvensk fantasydrottning läser ens bok.)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehe, du är nog den första som kallat mig fantasydrottning. Låter fint, borde jag trycka det på mina visitkort?

      Radera
    2. Japp. Det ska du. Men det går inte förrän du är krönt. Och det sker inte förrän efter bok fem (hänvisning till min blogg...)

      Radera