2013-05-22

Väderlek och mat

Varför förknippar jag all väderlek med frosseri?

Nu när regnet öser ner kommer jag på mig med att tänka att nu borde man steka plättar eller baka nåt gott. Så att man kan mysa inne. När det är varmt och soligt tycker jag att man bara måste få äta glass ute i det gröna. Framför en brasa då höstvindar ylar passar det så bra med varm kakao med rom i. I hängmattan, gungad av en sommarvind, vill jag äta kex och läsa. På vintern när det är kallt måste man få vräka i sig choklad, för då är det ju så mörkt och trist. Och så vidare och så vidare. Det här är ett mönster som är hemskt svårt att bryta och som jag inser att jag redan håller på att lära vidare åt min son.

Hur skall man komma ur det här?

4 kommentarer:

  1. minna lindeb22 maj 2013 15:50

    Det vet ju alla att plättar endast smakar sommar när det regnar.
    Och att choklad finns till för att fördriva den vidriga julen.
    Att en hängmatta utan kex inte är en plats för någon alls.
    Att bastu utan öl är en kränkning av en helig ritual, och att en karkkipåse som är smal och sliddrig gör en urusel film.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men vi är ju tränade i att tänka så. Skolade i äta-enligt-humör-och-väderlek. Det måste ju inte vara så.

      Radera
  2. Men mat är viktigt! Alla ska äta och då är det väl bättre att det är gott och trevligt? Så länge du lär din son att man blir glad av mat, men att det inte bara ska användas som tröst, så är det väl ingen fara?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mat ÄR viktigt och man skall njuta då man äter, men problemet blir om man inte kan njuta utan att också äta.

      Radera