2013-05-08

Kvällsblues

Trött som en... trötter sitter jag och väntar att klockan skall bli läggdags. Från sonens rum hörs sporadiska ilskna rop "Kommää kottittii leilåå!" (=krokodil och lejon) som protest mot att det är läggdags. Jag läser Queen Victoria's Book of Spells och den finska översättningen av Anaché.

Min eminenta redaktör, som uppenbarligen har mer klassisk bildning än jag, är i Visby just nu. Vi missade varandra precis. Hon skriver på FB att hon drabbats av Stendahls syndrom. Efter att ha googlat det inser jag att det är precis vad man får i Visby. Jag sitter här och tänker på att just nu är det solnedgång där. Och så suckar jag lite inombords och ser ut över vår ostädade trädgård och vårt ostädade badrum och vårt ostädade... Ja, ni förstår.

3 kommentarer:

  1. (kulturvetar-psst: Stendhal stavar som han gör eftersom det är ett alias han tog efter något han tyckte var fränt och alltså inte har med någon dal att göra. Tyvärr har jag glömt vad vilket är en stor kunskapsförlust eftersom det är allt jag vet om honom, bortsett från att han förekommer väldigt ofta i Horace Engdahls aforismer.)

    Wow. Tuffast är ju de relaterade länkarna. Jag tror jag hört talas om Jerusalemsyndrom och Parissyndrom tidigare men det svindlar lite när man ser dem sida vid sida. Jag börjar undra vilket som är Norrköpingssyndromet, Helsingforssyndromet, Sunnesyndromet. För att inte tala om vilket syndrom som kan vara uppkallat efter Minas Tirith (kunde jag i gengäld inte stava till) eller vilken sällsam psykos som drabbar en illa förberedd besökare i huvudstaden i Urundien (en stad vars namn jag inte tror att vi ännu fått veta).
    Låter som en hyfsad skrivuppgift av något slag.


    U.J.

    (Att stirra på sitt ostädade hem kan kanske delvis tillskrivas dideroteffekten, även om den muntliga förklaring jag fått skiljer sig en del från svenska wikipedias.)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj nej nu har jag blamerat mig igen. Men jag låter det stå! Här skall jag inte dölja min ignorans.

      Urundiens huvudstad heter Irindibul. Det nämns en gång tror jag :-)

      Och nu skall jag googla dideroteffekten.

      Radera
  2. Ska man inte dölja sin skröplighet får jag väl erkänna att jag delvis tog Urundien som exempel för att jag var rädd att blanda ihop Lavora och Lagora.

    Min vän beskrev dideroteffekten som det fenomen som gör att man när man putsat fönstren ser att man har lortiga gardiner. När man bytt gardiner ser man att man inte torkat listerna, därefter att tapeterna börjar släppa osv.
    Mer husmorskap än identitet alltså. Vem som uppfattat effekten korrekt vet jag inte.

    U.J.

    SvaraRadera