2013-05-10

Insert lämplig rubrik här

Så jag är som sagt usel på titlar. Titlar och rubriker. När jag jobbade som journalist hade jag alltid jättesvårt att ge rubrikförslag på mina texter. Här på bloggen vållar mig inläggsrubrikerna mest huvudbry.

Idag funderar jag på titeln på "nummer fem". Manuset har haft ett arbetsnamn, men det är uselt. Funkar inte. Så nu funderar jag på andra alternativ. Och det är ursvårt. Den enda titel jag kommit på hittills som ens är hygglig är en sån fantasystereotyp att den bara inte går att använda. Hur kan man ha så bra fantasi som jag ändå har, och inte kunna komma på en vettig titel?!

Jag är rädd att det går som vanligt: förlaget får hjälpa mig med namnet på boken. Så gick det med De Ännu Inte Valda och Underfors. Ja, de enkla namnen, Arra och Anaché, dem har jag faktiskt lyckats komma på helt själv.

3 kommentarer:

  1. Behöver du hjälp? Jag kan bolla rubriker med dig.

    SvaraRadera
  2. Rubriker är helt enkelt en helt annan sak än text. Jag skrev under flera år recensioner för Ny Tid och jag tror att de tog mitt rubrikförslag en gång. (Det var faktiskt så bra - och lite småelakt - att jag kommer ihåg det ännu.) Bekymra dig inte för rubriken, det är sånt som förläggare och redaktörer ofta har öga för. Så länge du får ha vetorätt om det känns helt fel :-)

    SvaraRadera