2013-04-19

Skolbesök och annat

Pust vilken dag igår! För min lite slitna förkylda kropp var det lite väl mycket på en gång: heldagsskolbesök, fin middag och Gardell. Vid dagens slut var jag som en urvriden trasa. Men allt var väldigt lyckat! Ännu ett väldigt fint skolbesök med en grupptillvalsmoddaåttor som var uppmärksamma, kreativa och ivriga att diskutera. De hittade på fantastiska fantasydjur och vi brainstormade tillsammans kring häxor. Dessutom hade jag dem att göra Chris Batys övning med listor på vad man tycker om och inte tycker om att läsa om. Det var jättenyttigt för mig att höra om hur många av dem som vill ha med död och elände, en del vill uttryckligen att nån viktig person skall dö på slutet. Jag som angstat kring mörkret i mina böcker, jag kan nog släppa det nu...

För mig var det sen första gången på Farang, och det var, naturligtvis, mycket gott. Jag höll mig dock till en lite mindre middagshelhet på grund av förkylningen, jag hade inte orkat uppskatta deras tasting menu. Gardell var sen underbara Gardell, dock med dåligt ljud (skärpning, Kulturhuset).

5 kommentarer:

  1. Mörker behövs. Kläm in det bara.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag skall släppa det ju, jag lovar. För ett tag i alla fall. Jag skall jåma om nåt annat istället.

      Radera
  2. Den uppgiften är ju också ett fantastiskt sätt att göra marknadsundersökningar! (Inte så att man utforma sina berättelser direkt därefter givetvis men det verkar ju vara ett jättebra sätt att lära känna sin publik lite djupare.)

    Jag tror också som sagt att man kan fundera lite över vad man lägger i begreppet "idyll". Jag tror inte DÄIV klarar ett formellt test: (Två barn som inte tål varandra men tycks dömda att umgås med varandra tills de är stora nog att flytta hemifrån rövas bort till en främmande värld där lagar som inte kan diskuteras dömer dem att stanna för alltid. Man får väl egentligen inte veta så mycket om hur världen styrs rent praktiskt men de flesta moderna människor skulle nog inte vilja leva som de ännu inte valda. Och just som det kanske börjar verka okej måste de ut på uppdrag för att hindra att världens fundament rasar vilket antagligen innebär att världen går under, med dem i den. ) Det är inte Bullerbyn direkt. Däremot sker det väl med förhållandevis gott humör jämfört med hur eländigt det kunde varit.
    Även det mest idylliska jag läst det senaste året -Kastrullresan + efterföljare - har en fond av bostadsbrist, trångboddhet och släktingar som inte vill veta av en, må vara att det får rätt liten del i handlingen. I "Nu seglar Pip-Larssons" är det en tidig insikt att det är ett farligt äventyr de givit sig ut på och boken kan nog (med god vilja) läsas som en väg till insikt om att de trots allt fortfarande är barn och måste förstå att inte utsätta sig för alltför stora risker.

    De tidiga muminböckerna framhålls ibland som idylliska men det är nog mest i ljuset av de senare.

    Det finns ett par idyllkandidater kvar jag borde begrunda som jag inte läst på länge men än så länge tror jag att idyller mycket väl kan finnas men att de är mycket svåra att skapa medvetet och att det nog rentav ofta är läsaren som skapar dem efteråt. Börjar man medvetet skapa idyll blir det nog ofrivilligt komiskt eller med en totalitär touch.

    U.J.

    SvaraRadera
  3. Owner of The Unnamed Island8 maj 2013 14:09

    Du råkar inte vara på väg till Mattliden på skolbesök i nästa vecka? Min lärare (som tydligen uppmärksammar vad jag läser) babblade något sådant? I så fall ska jag gnälla tills jag också får komma med - det var tydligen inte åttorna som skulle få äran att träffa dig, Dark Overlord Of All...

    <3 Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Yup, the Dark Overlord is coming :-)

      Radera