2013-04-08

Robotord

I påskas recenserade Hbl dokumentären om Jonas Gardell och recensenten kritiserade Gardell för att han, då han intervjuades om Torka aldrig tårar utan handskar, alltid drog samma monolog.

Men vad skall man säga då man talar om samma bok om och om igen och får samma frågor om och om igen? Skall man hitta på nya svar varje gång? Ljuga, helt enkelt? Eller skall man berätta sin sanning, oavsett hur många gånger det blir? Jag har funderat över det där själv i samband med boksläpp. Till slut känner jag mig som en robot som bara upprepar samma fraser (för när man väl hittat ett bra och koncist sätt att säga en sak på använder man gärna den formuleringen pånytt och pånytt). Speciellt idiotisk känner jag mig om samma person lyssnar på flera av mina uppträdanden på en bokmässa, till exempel. För det blir ohjälpligt samma snack. Till slut är jag så led på mig själv att jag kunde spy. Men vad är alternativet?

Just nu har jag funderat på det här för jag är lite led på mig själv här på bloggen. Trött på min egen röst. Jag ger er beskäftiga råd som jag inte själv kan följa. Vem är jag att blogga om skrivande när jag inte kommer nånvart med mitt eget? Ni vet min fina plan för att skriva för hand varje dag i april? Den fina planen glömde jag helt under veckoslutet. Det var inte ens fråga om prokrastinering utan ren och skär glömska. Så dit for den strategin.

Idag skall jag träffa några fina skrivande kvinnor och äta lunch med dem. Jag tror det är just den terapiform jag behöver. Jag får gnälla av mig lite, helt enkelt, så slipper ni mer av mitt gnäll här.

9 kommentarer:

  1. Men Maria! Om de som frågar ställer samma frågor och man börjar svara olika saker, vet du vad de säger då? Att man inte vet vad man håller på med. Och för övrigt tycker jag att vissa saker ska upprepas. Men om andra grejer säger man faktiskt olika, därför att det finns många svar. Jag undrar om inte en del av robotiseringen av JG handlade om att det faktiskt kunde sägas mer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan hända, jag har faktiskt inte hört honom prata om boken/böckerna. Men det brände till för mig...

      Radera
  2. Om en person kommer och hör dig fler gånger, vill ha/hon väl höra dig fler gånger. Var dig själv trogen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Det skall jag försöka tänka på.

      Radera
  3. Det är helt fel tillfälle att ta upp detta men Khemiri har gjort stort intryck på mig genom att till synes hålla samma föredrag men ändå med helt annat innehåll. relativt kort tid efter varandra och för olika publik (må vara i samman stad). Jag fick nästan känslan av att han kände att det fanns någon i publiken som hört tidigare och ändrade sig i språnget, men det kan ju varit en lycklig tillfällighet.

    Vi är alla programmerade av/för vårt arbete. Kurser jag håller tenderar att vara väldigt lika, publiken påverkar bara hur länge jag håller på och hur krångliga exempel jag tar.
    Det är nog inte oproblematiskt men i högsta grad mänskligt.

    U.J.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Usch, helt fel tillfälle att ta upp Khemiri. Helt fel. Vad är han för en supermänniska?

      Radera
    2. Man får kanske kontra med att återgå till Gardell. Han säger (bland annat i sitt avsnitt av podden "värvet") att han aldrig improviserar i sina shower när han väl kommit fram till hur han vill ha dem. Från Ystad till Haparanda ska varje andetag sitta på samma ställe. Han ser det som en proffsighet för att inte börja slira och tramsa.
      Det försvarar kanske inte att en och annan intervju blir tråkig att läsa men kan vara värt att tänka på.

      U.J.

      Radera
  4. Men du. Tror du att vi vill läsa dina beskäftiga råd och sen se att du följer dom strikt och perfekt?
    Nääääeeee.
    Hu!
    Jag vill läsa om författarens Marias liv och tankar om Vanliga dagar och Underbara dagar och dagar när allt känns motigt
    för då känner jag ju igen mig!!
    Författaren når läsaren liksom.
    I tanken.
    Sen vet vi ju alla att du kan skriva böcker. Underbara böcker. Men såna kan du ju inte spotta ur dig varke dag heller. Fortsätt använda din bloggröst. Jag lyssnar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Cyndi! Du fick mig att må mycket bättre. Jag skall försöka komma ihåg dina ord!

      Radera