2013-04-22

Nattsmygande är inte coolt

Natten innan jag skall resa kan jag aldrig sova (inte för att jag sover särskilt bra annars heller). Så i natt låg jag vaken och tänkte på Dreamless som jag läste ut igår. Och speciellt på ett i boken förekommande fenomen. Om jag var en av Sveriges Spanarna skulle jag ha en spaning på det här fenomenet, för jag har tre exempel.

I boken har (nästan alla) karaktärer övernaturliga förmågor. En av dem, en ung man, använder sina till att spionera på kvinnan han älskar medan hon sover.

Samma sak förekommer, som bekant, i Twilight-böckerna, men också i Deborah Harkness A Discovery of Witches. Man med övernaturliga förmågor (osynlighet, snabbhet, röra sig tyst osv) använder dessa förmågor till att stalka kvinnan han älskar och stå i hennes sovrum och se på henne då hon sover. "Vaka över henne" kallar de visst det.

WTF?????

Det är alltså kvinnor som skriver de här böckerna. Är det här nån dröm de har? Att en man, i hemlighet, skall stå och se på när de sover? Huvudpersonerna som råkar ut för det här tycker nämligen aldrig att det är nåt problem. Det är bara gulligt och romantiskt.

Jag kan inte TÄNKA mig nåt obehagligare. Not cool, ladies, not cool.

7 kommentarer:

  1. Every move you make, every step you take, I'll be watching you.... Brrrr, den hemskaste låt jag vet.

    SvaraRadera
  2. Ja det är fascinerande. I skräcksammanhang används det ju för att skrämma, men sen kommer de där och säger att det är romantiskt. Och man undrar ifall romantik kunde få en bättre definition.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja tack. En som innehåller respekt. Och lite .

      Radera
  3. Jag hävdar ju alltid och envist att romantik har med känslomässig intensitet att göra och alltså bör handla mer om att dö i lungsot på en klippa i hällregn än att stå och hålla handen i en portuppgång, vilket min fru kanske emellanåt beklagar.

    När man tvekar över något kan man ju alltid byta kön på personerna och se vad som händer. Jag iss inte skriva den novellen nu men om man tänker sig en övernaturligt mäktig ung kvinna som ägnar nätterna åt att "vaka" över sin fullt friska pojkvän blir nog resultatet också rätt avskräckande. Möjligen upplevs det som lite mindre hotfullt men hon skulle likväl framstå som psykotisk, väldigt kontrollerande och sjukligt misstänksam och missunsam (om hon har viss förmåga att läsa tankar kan jag tänka mig en "fnurra" baserad på att pojken drömmer något tolkningsbart om någon av hennes kompisar). Därmed skulle hon alltså framstå som psykiskt bräcklig och väldigt otrygg i sig själv. Det skulle ju lustigt nog bli en intressant motvikt mot hennes enastående förmågor och kunna göra henne till en rätt intressant karaktär, bortsett från att vi nog skulle ha svårt att sympatisera med henne och att det troligen inte är vad författarna i din spaning tänkte sig.

    U.J.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja men just det! Varför blir det genast sjukligt om man byter roller?

      Radera
  4. Eller blir och blir. (i det här fallet kanske snarare förtydligas).

    Skulle kunna bli en kul lunchdiskussion skulle jag tro.
    (Vad jag kommer att tänka på just nu är att det finns en fördom/praktik/kulturell uppfattning att män sover mer och djupare än kvinnor och är betydligt mindre benägna att vakna av hungriga barn, misstänkta inbrottstjyvar och mardrömmar hos den respektive. Höjden av make-material skulle ju - för den som upplever nätterna så - vara en man som var vaken hela tiden och hade konstant koll. Att önska det verkar när jag tänker på saken inte riktigt friskt heller.)

    U.J.

    SvaraRadera