2013-04-19

Läs den

Jag lyssnade just ut Jo Walton's Among Others.

Vilken underbar bok.






Jag valde boken då när jag blivit "lurad" att prenumerera på Audible utan att förstå det. Jag hade ingen aning om vad det var för en bok utan valde den bara för att jag visste att jag borde läsa något av Jo Walton. Det var underbart att lyssna på en bok jag inte visste något om, inte ens om handlingen.

Vad som inte var undebart var uppläsaren. Jag irriterade mig något oerhört på hennes uttal och överdrivna dramatisering. Medan jag lyssnade såg jag för mig hur raderna i boken sett ut och hur jag skulle ha pauserat och betonat, inuti mitt huvud, om jag läst boken själv. Det här är verkligen en bok jag önskat att jag läst som bok och inte lyssnat till. Jag tror att ljudböcker överlag inte är min grej: det är så svårt att hitta en uppläsare som inte driver mig till vanvett. Wil Wheaton är faktiskt väldigt bra: behaglig röst, dramatsierar inte för mycket. Speciellt bra är han när han läser sina egna texter, men det var också bara tack vare Wil som jag orkade lyssna mig igenom  Redshirts som var så taffligt skriven. Jag tror att jag någon gång måste läsa Among Others som pappersbok. Den var bara så bra, så fin, så vacker. En uppväxthistoria med magi och böcker, massor massor med sf och fantasyböcker. Huvudpersonen är en bokmal som får de flesta bokmalar att blekna, hon finner tröst och mening i en ganska tröstlös tid av sitt liv genom böckerna. Har man läst de böcker hon talar om får man säkert mer ut av boken  men jag hör till dem som inte läst en bråkdel av det hon nämner och ändå kände jag igen mig och älskade huvudpersonen så. Walton själv säger att den enda bok man verkligen måste ha läst för att läsa Among Others är Sagan om Ringen.

Jag kan verkligen inte nog rekommendera den här boken. Läs den, för den fina uppväxtskildringen, det vackra språket, den unika magin, kärleken till litteraturen, beskrivningen av utsatthet, av handikapp, av en ung flickas röst. Läs den. Lyssna inte på den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar