2013-04-03

Gammal hund försöker lära sig själv sitta

Varför skall det vara så svårt att leva som man lär?

När jag besöker skolor predikar jag alltid övningens betydelse. Jag berättar historien om hur länge det tog för mig att inse, att jag inte kan tänka att varje gång jag sätter mig ner för att skriva så måste det bli En Bok. Jag berättar om min väg till denna insikt, och hur jag började skriva för hand i en anteckningsbok, och hur det låste upp min kreativitet och hjälpte mig hitta hem i mitt skrivande.

Vad gör jag själv då? Skriver jag varje dag i min anteckningsbok?

Inte då. Jag gjorde det ett tag, för några år sen, då förlösningen skedde och dammen brast. Men nu - nej. Inte närapå. För jag tror ju att jag kan det här nu. Jag har ju lärt mig.

Ha.

Om jag hade det skulle jag inte ha såna problem med det nya manuset. Dessutom tror jag inte man kan komma till en punkt då man "har lärt sig". Man måste ständigt träna, ständigt hålla förmågan vid liv.

Så därför har jag talat strängt med mig själv, och bestämt att i april (till att börja med) skall jag skriva i min anteckningsbok varje dag. Före jag gör nåt annat skrivrelaterat. Och dagens text - en liten övning, där jag hela tiden skrev nej, det funkar inte, men om man gjorde så här istället - fick mig, när jag var klar, nästan att vilja dunka huvudet i bordet. För det blev så tydligt att även då jag jobbar med En Bok så räcker det inte att skriva bara på boken. Det är förödande att tänka så. Jag blir så låst i att bara lägga upp just den boken, handlingen, karaktärerna. Men om jag skriver fritt om något till synes helt annat händer det alltsomoftast att jag i själva verket kommer åt djupa sanningar om den text jag "egentligen" håller på att skriva.

Håhåjajja. Att man aldrig lär sig.

2 kommentarer:

  1. Mycket intressant och tankeväckande!

    Jag fick en "inspirationsbok" med skrivövningar i julklapp av en vän för två år sedan. Älskar att skriva men skrev dittills mest sporadiskt och väldigt begränsat.

    Med jag bestämde mig för att på allvar med boken som hjälp sätta upp ett skrivlöfte att med start i år välja övningar ur boken och skriva varje dag.

    Och man blir förvånad att det faktiskt går - och att det därtill mest bara är lustfyllt. Hittills har jag fått ihop en novell per månad och känner mig mer tillfreds än på länge!

    tack för en inspirerande och fin blogg
    :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Frannica! Och ja, är det inte märkligt hur lätt det sist och slutligen går att "tvinga" sig att vara kreativ? Eller skal vi kanske kalla det att "öva upp förmågan" istället :-)

      Radera