2013-04-24

Chic flic heaven

Kullerstenarna glänser i gatlyktornas sken. Vinden har somnat, det känns äntligen som ett riktigt vårregn, milt och varmt. Jag har legat under en filt i en soffa, druckit Beaujolais Royale och ätit ost, serranoskinka och baguette och sett på en äkta chic flic - My Big Fat Greek Holiday eller vad den nu hette (inte wedding i alla fall). En totalt förutsägbar, enkel och känslomanipulerande film. Det var uuunderbart! Hög mysfaktor, jag grät på rätt ställe (det är superenkelt att manipulera mig till att gråta) och så var det lite snygga karlar utan skjorta också.

Nu är det här kanske inte rätt ställe att titta på romantisk komedi på, man får inte credd direkt. "Jaha, det här är inte Bergman" sa den tyska översättaren som kom in i filmprojektor-rummet för att se vad jag såg på.
Nej det var det minsann inte. Men det var just vad jag behövde.

Nån dag den här veckan tänker jag gå på bio ensam och se på Iron Man 3. Hihi. Men jag kanske skall påstå att jag går och ser på nån polsk konstfilm på folkets bio åt de andra här på centret.

6 kommentarer:

  1. Ha ha! Torka tårarna med rätt biobiljett :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skall bli intressant att se om Iron Man får mig att gråta...

      Radera
  2. Jag föredrar dina filmval framom polsk konstfilm och Bergman (utom möljligen hans Fårödokumentärer som är häftiga). Alla gånger. Jag tycker att det finns en hel del mer i populärfilm och populärlitteratur än vad dess rykte ofta säger. Och jag har inte tillräckligt mycket förstånd att skämmas.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag skäms nog lite... Men inte tillräckligt för att se på polsk konstfilm.

      Radera
  3. Då är det bara att vända sig mot cineasten in spe och fyra av ett strålande leende med orden:
    -Jag tycker Bergman är som allra bäst när han gör rom-coms.

    (Vilket nog som bonus är en rätt lättförsvarad ståndpunkt. Åtminstone "Sommarnattens leende " annonseras i förtexterna som "romantisk komedi av Ingmar Bergman". "Kvinnors väntan" är egentligen roligare - fast där koncentrerar han å andra sidan allt kul till sista akten för att komma undan med resten.)

    U.J.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men sen skulle jag bli tvungen att försvara ståndpunkten, vilket kunde bli svårrt eftersom jag knappt sett nåt av Bergman.

      Radera