2013-04-14

Böcker, böcker...

Jag älskar att läsa, men ibland har jag perioder då jag bara inte kommer in i några böcker. Jag hittar inget som tilltalar mig och jag orkar bara inte engagera mig. Och så finns det perioder som nu då jag slukar böcker. Jag känner mig som jag gjorde som elvaåring då jag gick gatan fram, läsandes en bok. Jag bara inte kan sluta. Och jag hittar fler och fler böcker jag vill läsa och mina bokhögar på nattduksbordet (ja, högar i pluralis) bara växer och växer.

Jag har just avslutat Gail Carrigers Chanslös, del 2 i serien om Parasollprotektoratet, och den slutade med en maffig cliffhanger. Nu måste jag ju komma över trean, som inte finns i bibban här... På biblioteket E10 väntar Scott Westerfelds Leviathan på mig. Jag vill verkligen läsa den men jag vet inte när jag skall komma åt att hämta den därifrån. Jag har del 2 och 3 i Pratchetts Tiffany Aching-serie väntandes på mig, jag är mitt i böcker av Cornelia Funke och Josephine Angelini och Kelly Link och jag klickade nyss hem denna från Adlibris:


Den verkar helt enkelt förtjusande. En gaslamp-fantasy-antologi! Som steampunk, men mer mer magi och mindre gadgets. Jag inser att det är just gaslamp, och inte steampunk, jag själv drömmer om att skriva en dag. Jag har idén, men är inte redo riktigt än...

Ja och så måste jag läsa nåt av Elizabeth Bear också, men jag vet bara inte var jag skall börja. Hon har skrivit så mycket. Och så skall jag låna Aliette de Bodard av en bekant, eftersom hon är på väg till Finncon. I år måste jag ha läst åtminstone något av en av gästerna... När George RR Martin var här visste jag inte ens vem han var. Jag är alltid väldigt sen att hoppa på alla trender.

Så ja, det är mycket böcker nu. Dessutom Among Others som jag lyssnar på som ljudbok, jag lyssnade mycket medan jag sydde men nu har det varit en paus. Inte för att jag inte gillar boken utan för att jag bara kan lyssna på den på iPoden, inte på telefonen.

2 kommentarer:

  1. Ungefär så där känner jag mig också i bokdjungeln. Det är så mycket som ska läsas. Det är så många böcker man har på gång. Och så klickar man hem några till från adlibris. För det är så lätt så. Du måste berätta hur den där antologin är när du läst. Blev mycket nyfiken på gaslamperiet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror antologin får följa med till Visby, läser&bloggar om den sen.

      Radera