2013-03-21

Soffa&saga

Nu skall jag göra det som blivit något av en ritual: medan sonen sover dagssömn lägger jag mig på soffan med en kopp te och Enchanted Glass av Diana Wynne Jones. Hon är för mig förkroppsligandet av mysig barnfantasy. Nu bara slukar jag boken, sen skall jag försöka analysera hur hon gör för att skapa sån sympatisk magi och så omedelbart berörande karaktärer.

Medan jag syr lyssnar jag å andra sidan på Jo Waltons Among Others. En fantastisk, gripande barndomsskildring med älvor och magi som krydda.

3 kommentarer:

  1. Är lövkullabibban öppen nån dag nästa vecka? Mina böcker är utlästa (Dreamless finns dock på posten nu men den läser jag över veckoslutet så får du den sen).

    SvaraRadera
  2. Åh, DWJ! Håller med om mysig barnfantasy. Hon är en av mina favoritförfattare. Enchanted glass har jag dock inte läst - än -. Jag har den i bokhyllan oläst. Kul att höra att den är bra. Dela gärna med dig av dina analyser sen om du vill - vore skoj att ta del av. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Där finns en aspekt som känns lite problematisk, jag skall inte säga mer om den innan jag läst hela boken, kanske det finns en förklaring. Men i övrigt är den super! Som en mysig overall av fleece...

      Radera