2013-03-25

Exempel ur Tidspiraten

Idag får jag bjuda er på två uppslag ur Tidspiraten! Det är alltså frågan om ett läromedel för lågstadiet, årskurser 5-6. Läroplanen täcker allt från förhistoria till revolutionens Frankrike. Jag blev anlitad för att skriva en skönlitterär textbok - något som varit en utmaning, men en rolig sådan.

Resultatet blev, kanske inte helt överraskande, en tidsresa. Med en skurk, två barn, en hund och en tidsmaskin vid namn Herodotos.

Här är två exempeluppslag ur boken. Den kommer att ha mycket interaktivt material på nätet; bland annat kommer varje förstauppslag till ett nytt kapitel att ha en bild som finns på nätet och som man kan klicka på och få veta mer om de detaljer som syns på bilden. Om man klickar på den nedre bilden borde det gå att få texten till läsbar storlek.





5 kommentarer:

  1. Vad kul! Hur mycket har du fått påverka själv? Alltså vad har du liksom fått "hitta på"? För det gäller väl ändå att försöka beskriva en del som om det var på riktigt.

    SvaraRadera
  2. Jag måste ju följa läroplanen och sen måste allt jag beskriver vara historiskt helt korrekt. Det har också faktagranskats. Men själva berättelsen har jag haft fria händer med. Däremot har jag jobbat mycket med kapitellängd (hur mycket hinner man med på en lektion?), hur mycket fakta kan jag ha med utan att texten blir tung osv.

    SvaraRadera
  3. Det ser jättefint ut, verkligen något som jag kan föreställa mig att jag som elev en gång i tiden skulle ha tagit till mig, så att jag kommit ihåg det bättre än en normal läxa! Där fanns ju hemskt mycket fakta med, helt införlivat i den spännande storyn, inte alls som påklistrat "detta skall ni nu lära er"! Om klädedräkt, arkitektur,skrivsätt... Toppen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Hoppas den fungerar bra också i skolorna.

      Radera
  4. Det ser ju jättefint ut! Hoppas sonen får använda dessa...! Ah, gamla egypten var en av mina favoritperioder som barn (fast jag läste mest mytologi).

    SvaraRadera