2013-03-22

Barnfantasy rules

De senaste två böckerna jag läst är båda barnböcker. The Dragonfly Pool av Eva Ibbotson och Enchanted Glass av Diana Wynne Jones. Inte bara är de barnböcker utan också två författare som jag läste som barn, och som formade en stor del av min syn på fantasy (Ibbotson har skrivit fantasy, dock är detta en bok som inte direkt är fantasy men har drag av alternativ historia).



Båda böckerna är väldigt typiska för sina författare. Enchanted Glass har mycket av det jag som barn älskade så i Howl's Moving Castle: lite romantik, mycket magi, äventyr, dråpligheter, förväxlingar osv. The Dragonfly Pool å sin sida har en hjältinna med hög moral och råg i ryggen, lite humor, brittisk internatromantik, vänskap och ett starkt budskap om samarbete och fred. Nu när jag som vuxen ser på Ibbotsons böcker är hennes bakgrund som flykting från Tyskland till England något som speglas i många av böckerna. Hon står alltid benhårt på barnets sida, mot en vuxenvärld fylld av våld, plumphet, fantasilöshet och hårda, obegripliga regler.

Av dessa två var Enchanted Glass nog min favorit. För att... magin, antar jag. Wynne Jones har ett sätt att hantera magi som är helt oemotståndligt. Det är vardagligt, direkt, lite råddigt och obegripligt och mycket, mycket charmigt. Ibbotsons bok tappade fokus ibland och virrade bort sig i lite väl långa sidospår som iofs var helt relevanta för handlingen men som utforskades i lite onödigt stor detalj. Jag tappade koncentrationen emellanåt. Enchanted Glass å andra sidan har jag sträckläst. Det kändes riktigt som att vara i slukaråldern igen.

Det som tilltalar mig så mycket med barnfatasy är, ärligt talat, att allt får fixa sig på slutet. Alla får bli lyckliga, gifta sig, bli rika eller vad som nu behövs. Det får ordna upp sig, helt enkelt, och jag finner det ibland alldeles oerhört tillfredsställande. Inga öppna slut, ingen ambivalens. Raka rör och happy ending. Ibland behöver jag en riktigt stor dos av det, som motvikt till denna värld. Barn behöver det nog också, tror jag. Alla skulle må bra av lite Wynne Jonesisk magi ibland.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar