2013-02-24

Helsingforslista

Sportlovet har tillbringats i storstan. Icke-sportandes. Mest blev det olika sorters god mat: sushi och blinier och kinesisk mat och mer sushi och Copas y Tapas och Grotesk. Nam. Jag är nog en storstadsflicka i själ och hjärta, samtidigt trivs jag väldigt bra i småstaden. Jag har börjat drömma om att bli stormrik (typ lottovinst) och kunna ha en lägenhet i Kronohagen samtidigt som jag vill ha ett hus på landet.
Inspirerad av detta beslöt jag mig för att sammanställa plus och minus med att bo i storstan. Så att jag tydligare kan se vad det är jag väljer/väljer bort.

Storstadens plus:
+ Se texten ovan. Dvs tillgången till restauranger med bra mat i olika pris- och smakklasser. Det saknar jag oerhört i småstaden.
+ Nära till vänner och familj (jag har nästan alla vänner och hela min familj i Helsingfors).
+ Nära till all slags konstupplevelser. Butiker.
+ Kvartersbutik tre minuter från övernattningslägenheten. Bara att dra på sig jacka och skor och springa ut och hämta det man glömt.
+ Kollektivtrafik.

Minusen med storstan:
- Överförfriskade storsvärande aggressiva män och kvinnor på just kollektivtrafiken som jag som Hesaflicka lärt mig att inte alls se, men som jag plötlsigt inte kan stänga ute då jag reser med litet barn.
- Den dåliga luften som fått min hud att bli i så uselt skick att jag trodde att jag hade nässelutslag. Men nä, det var bara en flashback till hur min atopiska hud brukade vara då jag bodde i stan. Den har varit så mycket bättre de senaste åren att jag helt glömt. Salva morgon och kväll och ändå kliar det.
- Sämre snöröjning än i småstan.
- Fler frestelser för en författare. Småstadens lugn och ro gör att jag har lättare att koncentrera mig på arbetet.
- Trista promenadrutter med hunden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar