2013-02-28

Förunderligt stereotypt

"Allra mest förutsägbart är fantasy och scinece fiction trots att den teoretiska utgångspunkten är att allt kan hända. Men tvärtom blir det ofta otroligt stereotypt!" och "Det visar att en bok om Runeberg är mer förunderlig än en fantasyroman" säger Erik Wahlström i en intervju i dagens Hbl. (Om artikeln kommer upp på nätet länkar jag till den.) Orsaken till att han tycker det, är att den verklige Cygnaeus i ett brev kallade Runeberg för "kyckling".

Vet ni vad jag tycker att är stereotypt? Att stereotypisera genrer. Att vara blind för den variation som finns inom en genre. Att ställa genrer mot varandra och säga att somt är bättre än annat.
Oerhört stereotypt är dessutom just denna förutfattade mening att fantasy inte handlar om verkligheten.

Vet ni vad jag tycker är förunderligt? Att som författare tvärsäkert hävda att ens egen historiska roman är mer "förunderlig" än alla fantasyromaner som finns.

Och vet ni vad jag också tycker att är förunderligt? Att säga så när man skrivit en roman om just Runeberg. Som i sanning var en som hittade på.

6 kommentarer:

  1. Skönt att det också finns andra som ärtar upp sej på saker och ting. Ärterna flög ur öronen på mej då jag läste det där för att det åter igen var M Ä N som var så in i hilxxxxxis viktiga och Fru Tvärsäkra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ärtorna bara strittade här också. Intervju med tre män som skrivit om tre andra män... Apropå stereotypt.

      Radera
  2. Jag satt och tittade på det där en stund och så tänkte jag, att oj vad kära EW kakkar i eget bo. Han har ju skrivit om gud.

    SvaraRadera
  3. mmm. Fantasy är i mina ögon inte "något hittepå som är helt verklighetsfrånvänt" utan oftare en ärligare bild av mänskligheten och det mänskliga sinnet än mycket annat. När man får chansen att beklä saker i andra ord vågar man kanske säga det man egentligen tänker, eller snarare så kommer det innersta fram när man tvingas använda fantasin. En tanke jag har i alla fall. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ungefär precis så tycker jag också!

      Radera