2013-02-28

Februarisummering

Så hur har det gått med min internetfria, Month of Letters-månad?

Vi tar framgångarna först, eller hur?
Jag har skickat brev eller kort alla vardagar utom två. Det tycker jag är ganska lyckat. Två av försändelserna innehöll dessutom något stickat! Jag har fått tre kort och sex stycken brev. Det har varit väldigt, väldigt roligt att åter skriva brev. Det som varit mycket intressant är att brevskrivandet genast lockar mig att vara mycker mer personlig än jag skulle vara i t.ex. e-post. Det måste vara något med det fysiska, det lite gammaldags, att föra pennan över papper. Jag vill genast viska alla mina hemligheter åt mottagaren. Har fått hålla igen lite, faktiskt, så att jag inte skrämmer slag på folk.

Min avsikt är att nu fortsätta skriva när jag väl kommit så bra igång. Inte varje dag, men i en lite normal takt. Jag hoppas också på att fortsätta få brev.

Nå, internetfastan då? Hur gick det med den?
Som med de flesta av mina bantningsförsök... Inte så bra. Jag har lyckats hålla mig ifrån Facebook, men det var nog bara för att där finns det ju folk som genast ser att jag snokar runt och kan slå mig på fingrarna. När det gäller övrig nätanvändning var jag jätteduktig några dagar och sen, av olika orsaker, halkade jag av vagnen helt. Men precis som när det gäller bantning hade jag olika sätt att lura mig själv: om jag inte går in på bloggar jag brukar läsa gills det inte. Så jag har surfat på allt möjligt annat.

Totalt sett skulle jag nog säga att jag varit inne på nätet mindre än vanligt. Och jag har sluppit det där besatta kollandet av FB och "har någon bekräftat min existens". Jag har skrivit brev. Jag har läst massor. Jag har återupptagit manusjobbet. Och jag har börjat sy! En klänning! En gång i världen sydde jag rätt mycket, utan att vara speciellt duktig på det, men det var roligt. På senaste år har det varit som om skrivandet räckt som kreativ kanal för mig, jag har då och då fått lust att sy men det har stannat vid att köpa tyg... Så nu beslöt jag att jag får dra fram allt material och försöka mig på att sy igen, under villkoren att jag använder tyger och mönster jag redan har. Och jag har på några dagar fått ihop en nästan färdig klänning där jag bara behövt sprätta  några cm söm (hittills) och bara klippt till en liten ärm fel. Jag använde dock ett mönster jag tog ut för många år sen (jag avskyr att ta ut mönster så jag ville använda det, trots att jag visste att det inte ritkigt skulle passa) vilket gör att klänningen är lite väl snäv på mig. Men som första projekt får det duga. Och jag har inte kastat sömnaden i väggen i ilskorna en enda gång än! (Nå, ärmar, halsringning och fåll behövs, så än finns det tid att få raseriutbrott.)

Med andra ord: Nätfastan gick sämre än jag hoppades på, men den har ändå haft positiva resultat. Mont hof Letters gick riktigt bra. Och nu får jag läsa och kommentera bloggar igen, wohoo!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar