2013-02-20

Bästa dagen

Okej, det här var en superfödelsedag.

Efter min fina födisfrukost skrev jag lite, klädde mig och åkte till lunchträffen med redaktörs-Sara. En redaktör måste i sanning ha övernaturliga förmågor. Som att orka sitta och prata i några timmar med egocentrerade författare som är bara jagjagjag migmigmig, mitt manus, min ångest... Sara är försedd med just sådana superkrafter. Dessutom hade hon kloka saker att säga om mitt manus, som hon inte ens läst. Sara är nämligen hård: hon läser inget som inte är färdigt. Det är bra. Min stolthet gör att jag då inte kan ge upp kampen och tigga henne om att läsa det. Jag anstränger mig istället lite extra. Hon kan dessutom konsten att både stötta och utmana mig. Jag känner mig elektrifierad: jag vill visa henne att jag fixar det här. Till och med förstapersonsperspektivet!

Maten på Torrefazione var superb. Som vanligt.





 Efter vår lunch gick jag och köpte mig ett par födelsedagsskor. Tack fammo&mamma!

Och sen tog jag mig 35 min egentid på Café Engel med ett glas vin och anteckningsboken. Skrev ner kloka saker Sara sagt. Funderade vidare kring manuset. Kände: ja, det här kan funka. Jag vågade inte skriva något om det på bloggen igår, men när jag suttit och tänkt och tänkt några timmar kom jag faktiskt en bit på vägen med att lösa de värsta knutarna. Sara sa några saker som löste andra knutar, mest knutar av ångest och hang-ups inuti mig själv. Nu känner jag en ny energi. En ny glädje inför manuset. Ja, det kommer antagligen att kräva en helvetes massa jobb. Kanske måste jag skriva om en stor del, eventuellt till och med allt. Men det är okej. Bra text blir inte till utan lite* svett och tårar.



Att jag älskar den utsikten. Att jag älskar den här stan. Min syster, Helsingfors.

När jag kom hem fick jag den bästa födelsedagspresenten. E:s hela ansikte lyste upp: "Hej mamma!" Han kom rusande mot mig. "Kram!" och så fick jag en stor, underbar kram.

Nu sushi. Tack för alla födelsedagsgratulationer! Jag skall fortsätta fira ikväll med dagens ANDRA prinsessbakelse!

*=mycket

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar