2013-01-22

Viktigaste boken

Jag har fortsatt att tänka på elevernas frågor från igår. En fråga löd, om jag minns rätt, "Vilken bok av de du skrivit tycker du bäst om?" Den frågan har jag fått förut men då brukar jag skoja till det och säga: den som ännu bara finns i mitt eget huvud, för den har jag inte "förstört" genom att börja skriva. Nu formulerades dock frågan så att den gällde uttryckligen de fyra romaner jag ställt fram. Och jag omtolkade den så att av de fyra har kanske Arra känts viktigast, för det var i och med Arra jag började skapa min egen, icke-namngivna fantasyvärld. Den världen har sedan gett upphov till Anaché, och det manus jag jobbade med i våras och snart skall återuppta arbetet med. Den världen kan jag fortsätta att vistas i hur länge som helst. Därför känns Arra på många vis som min (hittills) viktigaste bok för mig, som författare. Däremot behöver den inte för läsaren kännas viktigast. 

Varje huvudperson har känt väldigt viktig för mig medan jag skrev. Sedan tar jag liksom farväl och sänder ut henne/honom i världen när boken är färdig. Så just nu känns M, huvudpersonen i det halvfärdiga manuset, som viktigast. Jag vet ju inte hela hens historia än. Jag måste få se vad som händer med hen. Hur hen klarar sig genom allt det hemska jag som vanligt slänger över hen...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar