2013-01-21

Varför fantasy - än en gång

En annan fråga som jag fick idag var den klassiska: "Varför skriver du fantasy." Och jag tänkte först dra till med min långa, filosofiska utläggning. Men sen insåg jag att det finns en så mycket enklare sanning:

Jag älskar fantasy.

Det kan tyckas självklart att man skriver det man själv älskar att läsa, men det är det inte. Ibland får man för sig att man skall skriva sånt som man "borde" skriva, för att det är fint/säljer/osv. Det är nog då man får skrivkramp och skrivandet blir ett tråkigt jobb. Och texterna, de blir tråkiga de med. Jag försökte under flera år i tonåren skriva realistiska texter (för fantasy kändes säkert lite barnsligt, eller nåt), och de texterna är ju så förfärligt tråkiga att inte ens jag själv orkar läsa dem. Jag skrev sådant som jag själv aldrig skulle ha kommit på att läsa, för jag trodde att det var så man måste göra. Jag är glad att jag hittade tillbaka till min kärlek, sagan och fantasin, sedan. Men det tog mig många år.

Mitt första råd till aspirerande författare skulle nog vara: skriv det du älskar. Då blir din skrivarbana oändligt mycket lättare, dina texter bättre och du blir en mycket gladare typ.

5 kommentarer:

  1. En skenbart enkel sanning och ett gott råd! Tack för ditt goda råd. När jag försöker skriva realistiskt drar det sig alltid ändå åt fantasy... något litet element, lite övernaturligt, lite surrealistiskt. Om inte annat blir det magisk realism. Så jag känner precis som du - det är svårt/tråkigt att skriva något annat!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland försöker jag mig också på realism, men något övernaturligt smyger sig alltid till slut in...

      Radera
  2. Instämmer helt hundra. Också i den filosofiska utläggningen, för man kan ju hålla på ett bra tag. Om man vill.

    SvaraRadera
  3. Faktiskt gäller det där inte bara författande. Om man sysslar med det man tycker om att göra så blir det man gör bra. Alla kan inte göra det, men man borde säga till alla ungdomar som funderar på vad de skall bli och jobba med resten av livet, att välj något du GILLAR, inte bara något du tror ger bra LÖN eller ens: som det säkert finns lediga arbeten till... Min pappa tyckte jag borde bli tandläkare, för de förtjänar bra... Jotack. Till all tur var jag själv klokare.

    SvaraRadera