2013-01-14

Sociala medier och jag

Jag hade en massa att göra här hemma i morse så jag kom iväg för att skriva rätt sent. Jag bestämde mig för att genast sätta mig på ett café där jag sedan kunde beställa lunch, för att förlora så lite skrivtid som möjligt.

Och vet ni, jag glömde telefonen hemma. Vilket ökade min produktivitet något ENORMT. Plötsligt kunde jag koncentrera mig mycket bättre på vad jag gjorde. Jag behövde (kunde) inte kolla FB och bloggar med tio minuters mellanrum (ja, jag är en patetisk junkie). På en timme skrev jag nästan 1600 ord på en novell. Och det var roligt.

Jag har tänkt att när jag deltar i Month of Letters i februari (please join!) så skall jag passa på att dra ner på min närvaro på sociala medier drastiskt. Mejlen måste jag fortsätta använda pga jobbet, men jag tänker kolla den en gång om dagen och stänga av uppdateringarna på telefonen. Jag skall hoppa över FB helt och ägna bloggar minimalt med uppmärksamhet. Den här bloggen kan jag inte överge, men den kanske kommer att se lite annorlunda ut - eftersom jag vill lägga min tid på handskrivna brev i februari så tror jag att jag gör något i stil med att bara lägga upp foton.
Jag är nämligen svårt beroende av två saker: socker och sociala medier. Och det är dags att bryta båda beroendecirklarna nu. Jag kollar verkligen FB minst femton gånger om dagen. Sorgligt och fånigt. Det gör att min koncentrationsförmåga blivit usel och skrivandet lider. Och när skrivandet lider, då är det dags att skrida till handling.

5 kommentarer:

  1. Ja, skrivare slutar skriva.
    Och läsare slutar läsa.
    Bara för att alla ska hänga med alla samtidigt.

    Jag vill läsa böcker.

    Och Riktiga Brev!

    SvaraRadera
  2. Jag är med i Month of Letters! Har jag sagt redan? Det har jag eller hur? Jag är både glömsk och exalterad!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har! Men jag förstår! Är också exalterad!
      (Är det inte en av de underbara sakerna med att vara nörd? Man får bli exalterad över saker! Man slipper spela cool.)

      Radera
  3. Visst är det skönt att inte behöva hålla på sig! Men jag har förstått att som författare förväntas jag vara lite mer återhållsam och till det kan jag ju bara säga BAH! INTE! Jag är lika nördig nu som när jag var yngre och långt innan jag blev publicerad. Mina nördiga intressen har ju inte blivit färre av att jag blev författare heller!

    SvaraRadera