2013-01-17

Särskild

Jag skaffade så många böcker under höstens mässor att jag legat efter med läsningen. Men igår kunde jag äntligen avsluta en mycket speciell bok: Särskild av Nene Ormes.

Särskild är den andra boken i serien om det sära Malmö. De sära är människor med märkliga och underbara förmågor - det är dem alla våra sagor om tomtar, troll, älvor och häxor egentligen handlar om. Det är alltså frågan om en urban fantasy jag känner ett visst släktskap med, efter att ha skrivit Underfors. Ormes bok är ändå mycket annorlunda än Underfors - och annorlunda än all urban fantasy jag läst. Trots att det händer massvis i både den första boken, Udda, och i Särskild, är tempot egentligen långsamt. Det är eftertänksamma böcker som långsamt, lager för lager, avslöjar den andra världen, den sära världen. Huvudpersonen Udda är sär (århundradets bästa ord för att beskriva de med magiska förmågor!) men har inte vetat om det förrän i den första boken, och vi får upptäcka allt i samma takt som hon gör. Och kanske är det fel att kalla henne huvudperson - lika mycket är det just den sära världen och det andra Malmö som är huvudpersoner. Jag vet inte hur många böcker Ormes planerat i serien, men jag har på känn att det kan bli mer än en trilogi. Det känns som att hon, precis som läsaren, gärna vill vistas i denna andra, magiska värld.

Bokens största styrka är i de vackra, sensuella beskrivningarna. "Hennes korta silvervita hår låg slickat längs huvudet på henne; kindben, nyckelben och senorna i halsen var så framträdande att de kastade skuggor" är en av mina favoritmeningar. Det här är en författare som, på finlandssvenska, inte "håsar" utan tar sig tid att uppleva det huvudpersonen upplever och beskriva det.

Jag väntar redan på nästa bok om Udda - för jag vill förtvivlat gärna veta hur det går!!


4 kommentarer:

  1. håsar - det har jag aldrig hört. Det påminner mig om hasar som i "hasa fram" - vet inte om det är dialektalt från Södra Sverige men det betyder söla/vara långsam. Detta verkar betyda tvärtom.

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Håsa" uttalas med kort å och betyder att stressa, skynda, slarva.

      Radera
  2. Jag förälskade mej också i det sära Malmö när jag ramlade över Nene på bokmässan 2010 och köpte hennes bok (och rekommenderade henne att läsa "Underfors"!). Jag har en förkärlek för andra världar som rör vid vår värld... (The City and the City, Neverwhere... American Gods!)
    Nu borde jag ju beställa "Särskild" så jag hinner få den innan Bokbadet nästa veckoslut.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag skulle säga att Särskild är ypperlig läsning för Bokbadet!

      Radera