2013-01-08

Nya sovrutiner

Vår son har sovit mycket dåligt ända från födseln. Även nu då han blivit äldre och sovit bättre har han fortfarande vaknat halv sex-sextiden. Oavsett när man lagt honom. Minst en gång per natt har han vaknat, ofta mer. Och tio timmar är det maximala han sovit. Basta.

Tills sista veckan av jullovet. Plötsligt hände något. Han började sova långa nätter. 11-13 timmar.

Oftast vaknar han fortfarande vid sex men så fort han får komma bredvid oss i sängen somnar han om och sover en eller två timmar till. Ibland kan han vakna en gång under natten, antagligen på grund av en mardröm, men somnar genast om efter en kram.

I natt somnade han först 21 men sov till strax före 08. Jag själv vaknade ju av gammal vana där efter 6. Så sen kokade jag gröt, klädde mig, hämtade in tidningen, åt frukost medan jag läste tidningen och förberedde min lunch. Det kändes konstigt. Att ha så mycket tid för sig själv en morgon.

Att däremot få honom till dagmamman i vettig tid är plötsligt en utmaning.

2 kommentarer:

  1. Wuhuu! Go Totti! Grattis!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är fortfarande lite chokad, tror jag. Vågar ju inte tro att det håller i sig...

      Radera