2013-01-25

Novellflow

Idag skrev jag ännu en novell. Och redigerade gårdagens lite lätt. Nu har jag på två veckor skrivit fyra noveller och en följetongstext, som ju på många sätt är som en novell.

Det är märkligt med noveller: när jag väl kommer in i rätt state of mind eller vad det nu är så kan jag alltid skriva flera på en kort tid, de bara flödar fram utan ansträngning. Men däremellan är det stört omöjligt för mig att skriva en endaste en novell. Och senast jag hade flow på just noveller var för flera år sedan. Så jag passar på nu!

Noveller är väldigt tillfredsställande att skriva. Jag ser resultatet snabbt, till skillnad från då jag skriver roman. Det känns verkligen som att idag har jag åstadkommit något: en hel novell (fast de blir bara kortare och kortare).

5 kommentarer:

  1. Härligt. Grattis.
    Kan man hoppas på en novellsamling så småningom?
    Två böcker till förlag inom året kunde väl vara trevligt?

    U.J.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi skall se. Jag har nog lite planer för novellerna ;-)

      Radera
    2. Måste du vara så där effektiv. Jag får slaganfall.

      Radera
    3. Jag kan trösta dig med att det är ytterst temporärt.

      Radera
    4. Om det nu ska finnas en särskild månad till allt vore en novellmånad (10 noveller på 30 dar eller något liknande) inte fel.
      Jag tycker egentligen att jag har ganska lätt att få idéer men jag är full av beundran för personer som får ihop novellsamlingar. Man måste ju börja om hela tiden. Sedan en längre tid ägnar jag mig ibland åt något som skulle kunna kallas en novellsamling med överhängande tema och det är ett härke eftersom den där lite trevande fasen när man går och funderar och researchar lite är hur lång som helst och kommer man någon gång till att skriva är det klart på 2 dagar och sedan börjar det om igen med bara tjugo texter kvar...
      Noveller är nog svårare än man tror på fler sätt än man tror.

      Beträffande längden på novellerna tycker du ju att dina romaner blir för långa så i genomsnitt antar jag att du är nöjd.

      U.J.

      Radera