2013-01-24

Motiga dagar och goda råd


En fråga som jag tycker det är värt att dela med er och som jag fick i Grankullaskolan i måndags ställdes av en av lärarna: "Vad gör du när du vaknar en dag och inte har inspiration eller lust att skriva?"

Jag skriver ändå. Visst går det trögare om jag är ur form, men att sitta och vänta på inspirationen går inte. Då skulle jag vid det här laget ha gett ut en roman, inte fyra. Jag har 4-5 timmar arbetstid per dag, varav en del går åt till mejl och administrativa saker angående skrivandet, så varje timme är dyrbar. Jag har inte råd att sitta och tänka att neej, idag har jag inte lust. Jag plöjer på ändå så gott det går, och det går i allmänhet nog långsammare och jag är mer missnöjd med texten. Men, och det här är viktigt:

När jag läser manuset lite senare så kan jag omöjligt se vilka delar av texten som tillkommit under s.k. "flow" och vilka bitar som är resultatet av slitardagarna. Allt är lika bra eller dåligt.

Så detta är tips nr 2 till aspirerande författare: Att det känns motigt att skriva en dag eller många påverkar inte nödvändigtvis texten alls. Skriv ändå. Det är det enda sättet att få till stånd något.

6 kommentarer:

  1. Väldigt bra råd. Känner igen att det inte syns någon skillnad på texten efteråt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är det inte märkligt? Man skulle aldrig tro det, då medan man skriver.

      Radera
  2. Absolut sant... Writer's block försvinner bara när man skriver.

    - Owner of The Unnamed Island (om du kommer ihåg mig :P)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo! Hej! Glömde helt svara på din kommentar :-(

      Radera