2013-01-10

Mercy Close

Igår läste jag ut Thge Mystery of Mercy Close, Marian Keyes senaste bok. Jag brukar gilla Keyes men hennes senaste två (The Brightest Star och This Charming Man) hörde inte till mina favoriter. Mercy Close är igen Keyes i högform: underhållande, rolig, omöjlig att lägga ifrån sig. Det finns dessutom ett mysterium, som titeln anger, och jag lyckades inte klura ut svaret förrän på sid 426 eller vad det nu var. Jag brukar vara alltför bra på att komma på twists och hemligheter i böcker och på film, så det var en glädje att bara få följa med berättelsen. Det fanns dessutom bara ett enda ställe där huvudpersonen inte såg det uppenbara, ni vet, där man blir irriterad för att ledtråden är så tydlig (eller ja, kanske två när jag tänker efter). Slutet knyts kanske ihop lite för prydligt, men det hör väl genren till.

Mercy Close tar dessutom upp ett svårt och tungt tema: depression, något Marian Keyes själv kämpat med de senaste åren. Det ger nog min läsupplevelse ett extra djup att veta att författaren verkligen vet vad hon talar om.
Läs gärna Keyes nyhetsbrev. De brukar vara väldigt underhållande och öppenhjärtliga.



2 kommentarer:

  1. Åh det var länge sedan jag läste en Keyes. Tror det var under studietiden faktiskt, alltså 10 år sedan. Hah. Försökte läsa hennes newsletter nu, hon skriver verkligen trevligt... men höll på att bli blind av vit text på svart botten... det är inte så bra för ögonen, nej...
    Den bok jag minns bäst är Rachels holiday. Nu när jag läste på om MK på hennes webbsida så skriver hon ju faktiskt att hon haft alkoholproblem i 30-årsåldern. Det syns verkligen i Rachels holiday att hon vet vad hon skriver om (handlar om en kvinna på rehab). Jag borde kanske läsa den du tipsar om också!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mercy Close handlar om Rachels syster Anna. Keyes har skrivit om alla fem Walshsystrarna - utom Margaret, tror jag.
      Rachels holiday var väl först? Eller var det The Watermelon (också en Walshsyster-bok)?
      Men ja, ljus text på mörk botten är en layoutares största no-no.

      Radera