2013-01-31

Mer frågor&svar

Urban frågade: Om du är på jakt efter fler frågor så är jag lite nyfiken på hur stor del av din hittepå-mat som går att laga. Mina erfarenheter den härskna mjölkens land (Island) får mig att tro att Kumis mycket väl skulle kunna vara äckligt men jag tvivlar på att det skulle vara alkoholhaltigt. (Detta är dock bara vad magkänslan säger - jag vet egentligen inte.)

När det gäller maten är det mesta inte alls påhittat, utan ofta bara lite omdöpt. Sätten att tillaga t.ex. ost och jäst stomjölk är direkt hämtade från den mongoliska kulturen. Kumis (den jästa mjölken) heter till och med just så. Idén till karimgal-kakorna å sin sida kommer från den nordamerikanska kulturen där indianerna gjorde liknande kakor för resebruk av fett, torkat kött och saskatoonbär. Just maten är jag noga med, den skall vara äkta för att läsaren skall få en känsla av autenticitet.

Samma gäller förresten hantverken. När Anachés familj gör nya gerrfiltar gör de på samma sätt som mongolerna. Det är med de riktiga detaljerna jag vill bygga upp en hel värld - och sen smyga in lite hittepå som kanske inte märks.

3 kommentarer:

  1. Så man kan göra sprit (eller snarare mellanöl - naturjästa drycker blir inte så starka sägs det) av mjölk? Wow! Varför kom inte islänningarna på det? (Min gissning är att de har för kalla somrar.)

    Nej jag har inte tvivlat stort på att du gjort din läxa. "Stortovningen" känner jag väl igen från en beskrivning från den där mannen som nog skulle kunnat fixat en yorta till din releasefest om det inte varit för transportbekymret. Men mjölksprit, där tog helt enkelt min fantasi slut, och man måste ofta ha fantasi för att förstå sig på verkligheten.

    Det andra frågetecknet jag har om din fiktiva mat är potatisgröten i Arra. Visst är potatis ett mycket flexibelt (och jämförelsevis modernt) livsmedel men det sväller ju inte när man kokar det och borde därför inte bli vad jag kallar gröt utan snarare potatissoppa.
    Men det kan ju vara fråga om en skillnad i språkbruk mellan förr och nu eller mellan syd- och finlandssvenska.

    Tack för svar hursomhelst

    U.J.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Potatisgröt är en finsk rätt. Den innehåller bland annat rågmjöl. Speciellt god lär den vara dagen efter, stekt med mycket smör. Men jag har faktiskt aldrig ätit potatisgröt!

      Ett recept hittar du här: http://www.inga.fi/fritid_och_kultur/kultur/ingahistoria/sv_FI/potatisen/

      Radera
    2. Oj, snacka långkok. Jag förstår om det inte är något man äter till frukost varje dag.
      Men okej, min fantasi var otillräcklig igen. Tack för recept. Får se om det blir lagat någongång.

      Och så kan vi kanske se fram emot en spinn-off-kokbok om 10-15 år. I väntan på ett världsnamn kan väl arbetstiteln vara "Maria Turtschaninoff presenterar blandade recept från Lavora, Urundien och akkade."

      U.J.

      Radera