2013-01-10

I kön bakom Arra

Idag gjorde sonen och jag en liten utflykt till bibban. Han älskar bibban. Mest för att det är det enda huset i stan med hiss. Han vill trycka på knappen, och åka upp. Och sen gå ner för långa trappan. I själva bibban tycker han om draken som hänger från taket i barnavdelningen. Idag var han inte så intresserad av böckerna, men lånade en Arne Alligator-CD istället.
Jag däremot hittade en Maureen Johnson och en Katherine Paterson bland böckerna som bibban säljer bort. De måste ju få följa med mig hem. När jag köade för att betala för dem återlämnade flickan före mig en enda bok.
Arra.
Jag ville dra henne i ärmen och säga "Jag har skrivit den!". Men jag lät bli. Vill ju inte verka som en galen författarstalker. Det var första gången som jag haft den där "Någon läser min bok i offentligheten" -upplevelsen. Den karamellen skall jag suga på länge.

6 kommentarer:

  1. Vad kul! Verkligen nåt att gotta sig åt. Du borde kanske ha bett sonen just då säga ditt namn... Så där väldigt diskret, he he.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag måste lära den stackaren att säga "Turtschaninoff" först...

      Radera
    2. Och var skulle det ha passat bättre än i bibbakö? "Kära son" (med hög röst) "Turtschaninoff säger man. Det är MITT namn." Väldigt diskret alltihop.

      Radera
    3. Den enklaste lösningen är väl att lära/få honom att säga "men det där är ju din bok mamma" när han ser den på offentlig plats.
      Sedan är det bara att svara: "Nej, det där är bibliotekets/tjejens/farbrorns bok.[alltså underförstått som i "exemplar"] Jag har bara skrivit den".

      När det flyter kan man övergå till att lära honom att byta språk om det är den finska upplagan han ser.

      U.J.

      Radera
  2. Vad roligt! Skulle också bara kommentera att jag själv också tyckte bibban var bäst tack vare hissen. Sen lärde jag mig läsa.. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland gillar han nog böckerna också, som tur!

      Radera