2013-01-21

Glad idag!

Jag har just kört hem från ett skolbesök på Granhultsskolan i Grankulla. Jag mötte klasser fem och sex och det var nog av de frågvisaste elever jag någonsin pratat inför - underbart! Det är så mycket roligare med dialog än monolog. Dessutom var många av frågorna bra frågor, sådana jag inte svarat på förut och där jag fick tänka till ordentligt.

Den fråga som gjorde mig glad under hela hemresan löd ungefär så här: "Vad är det roligaste som hänt dig genom ditt skrivande?"
Och jag tänkte och tänkte. Det är ju så mycket roligt som hänt! Arras prisnomineringar och -vinst. Att få se fan art läsare gjort efter mina böcker. Att få underbara läsarkommentarer. Att sälja filmptionen på Underfors, kanske det var roligast? Eller att bli headhuntad av en agent? Eller att sälja min första utlandsrättighet? Eller att få lära känna alla trevliga författare jag mött? Eller kanske att få möta elever i skolor som med lysande ögon berättar att de läst alla mina böcker?

Men så kom jag på. Det roligaste som hänt är att det gått så bra för mina böcker att jag haft möjlighet att fortsätta skriva. För det är ju det enda jag vill göra.
"Är det roligt att skriva?" fick jag också svara på, och det kunde jag göra med ett stort leende. Ja, det är roligt. Det är det bästa jag kan tänka mig.

Jag är så glad över att jag blev påmind om det här. Ibland är det lätt att ta saker för givet. Tänk att jag har lyckan att få ägna mig åt det jag älskar!

2 kommentarer:

  1. Och att välja det roligaste, ja jisses, det är inte helt enkelt. Men bra svar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Det var ju så självklart när jag väl kom på det.

      Radera