2013-01-19

Fyrk

Mer pengarfrågor ramlar in! Det är bra. Det anses ofta fult att tala om pengar. Att diskutera stipendier ens kolleger emellan kan vara lite hysch-hysch. Men vem skall man fråga om inte kolleger?

Alexandra undrar: "Om du har lust vore det intressant att höra lite mer om hur det fungerar med stipendierna, får författaren leta upp och söka dom själv? Är det hård konkurrens om dom? Måste man redovisa vad man har gjort "för pengarna"? Något jag har varit nyfiken på länge."

Ja, man måste som författare själv leta upp de stipendier som finns att söka. På finlandssvenskt håll finns en väldigt bra webbtjänst som samlar alla stipendier som finns att söka för olika konstutövare (och andra): Fyrk heter den (fyrk är finlandssvensk slang för pengar).
En hel del av författarens tid går åt till att hålla reda på vilka stipendier som just nu kan sökas och skriva ansökningar. Man skall skicka med arbetsprov och i vissa fall rekommendationer. Och sen komma ihåg att redovisa pengarna! För ja, i nästan samtliga fall måste man redovisa hur man använt stipendiet.
Konkurrensen är nog ganska hård, men det är väl lite olika med olika stipendier. Om en del är konkurrensen hårdare än om andra. Sen finns det stipendier som inte är öppna för alla att söka, som t.ex. författareföreningens som är öppna bara för medlemmar.
Hur det är i Sverige känner jag tyvärr inte till, mitt perspektiv är ju finlandssvenskt.

5 kommentarer:

  1. Fyrk finns/fanns även i sverige-svenskan men det är kanske ett tag sedan man hörde det senast. Olof von Dahlin använde det i en visa som ansågs vara rolig på sin tid och som väl trallades någon gång i mitten av 1700-talet. Då betydde de där fyrkarna som förekom ungefär "småpengar/växelmynt/nickel/dyft".

    Om någon boende i Sverige vill börja söka finns fondboken/global grant tillgänglig via många biblioteks hemsidor. Jag antar att den även förtecknar en del sådant.

    Intressant detta men lite överraskande att du säger att det är hysch-hysch. Jag har många gånger läst sura författare som muttrar att pengar är det enda man pratar om i kulturkretsar.


    U.J.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för det svenska tipset!
      Och roligt att höra att "fyrk" förekommit också i Sverige.

      Tja, kanske det finns de som ofta pratar pengar. Jag har bara haft upplevelsen att de flesta anser att det är lite fult, och under en författares värdighet, att befatta sig med sånt.

      Radera
    2. Det finns säkert mycket i globalgrant men kan söka även om man bor i Finland, men jag vet inget om hur vanlig den är på finska bibliotek. (Ingen anledning att hetsa upp sig dock: finns den inte är det troligen av en anledning.)

      Nu pratar jag ju verkligen om saker jag inte kan men jag kan tänka mig att många kulturpersoner tycker att det är lite vulgärt med siffror men gärna ältar att man inte fått det ena eller andra stipendiet samtidigt som ens förmodat mindre begåvade kollega fått femårig författarlön.

      U.J.

      Radera
    3. Haha, jo men se DET ältar vi nog :-)

      Men mindre talar vi väl om det praktiska, goda råd kring hur man skall göra osv.

      Radera
  2. Tack så mycket för ditt svar, Maria! Det var väldigt intressant att höra hur det fungerar ur finlandssvenskt perspektiv även om jag bor i Sverige. Allt om en författares ekonomiska bestyr är intressant i mina ögon, hur löjligt det än låter :)

    SvaraRadera