2013-01-20

Farliga flickscouter och tankar om böcker


En lite annorlunda reflektion.

I USA händer det alltsom oftast att författare vars bloggar jag läser eller som är mina internetvänner får sina böcker bannlysta i någon stat. Eller att föräldrar klagar på att deras "kontroversiella" böcker finns i skolbibban. Då handlar det kanske om att det finns en svordom med, eller en karaktär som inte är straight, eller liknande. Det verkar vara många amerikanska föräldrars värsta mardröm att deras barn får läsa något om en värld som är annorlunda än den föräldrarna vill att de skall växa upp i. Till exmpel går det nu runt ett informationsblad på nätet som räknar upp vad flickscouternas kakförsäljnings intäkter går till: bland annat att tonåriga flickscouter undervisas i sexuella rättigheter utan föräldrarnas tillstånd och att badge books (en scout skulle säkert veta vad de heter på svenska) nu skrivs om för att inkludera t.ex. "gay role models". Observera att denna information alltså cirkulerar på nätet för att få folk att låta bli att köpa småkakor av flickscouter.

Jag fick nyligen av en lärare höra att Anaché, som kanske riktar sig till 13-15-åriga läsare och uppåt, ingått i ett bokpris för femteklassister. Alltså 10-11-åringar. Och jag undrar om någon lärare läst igenom boken före den delats ut - eller om någon förälder fått kaffet i vrångstrupen. Här i Finland anses det nästan genomgående som något enbart positivt att barn läser. Oavsett vad de läser. Och oavsett om boken kan anses innehålla "kontroversiella" teman.

Och det, mina vänner, gör mig glad.

2 kommentarer:

  1. Bra inlägg!
    Det är en stor frihet att inte behöva censurera sej.

    SvaraRadera