2013-01-18

En fråga om pengar

Lotta frågar i en kommentar om pensionssparande. Så detta blir ett rafflande inlägg om författande och ekonomi. Jag tycker de facto att det är ganska intressant och framför allt viktigt. En författare med ytterst ojämna inkomster måste, om någon, tänka på morgondagen.

Jag har alltid varit mer av en myra än en syrsa (fabeln, ni vet) och redan när jag var en 23-24 började jag pensionsspara. Märkväl att jag då hade en regelbunden, god inkomst - men det var som om jag kände på mig att det inte skulle hålla i sig... Jag sparade alltså i fonder, ganska blygsamt. Men på den tiden var lagstiftningen annorlunda och man fick t.ex. dra av sitt pensionssparande från skatten. Dessutom fick man ta ut det man sparat mycket tidigare än om man börjar spara nu - dvs man kunde gå i pension tidigare om man ville. Nu har lagstiftningen dessutom ändrat igen så att allt som sparas efter 1.1.2017 får man ta ut först då man uppnåt lagstadgad pensionsålder - dvs vad som nu sen är lagstadgad pensionsålder sedan när det blir aktuellt för mig. 75, kanske?

Sedan slutade jag som journalist och började författa på heltid och mina inkomster sjönk - och blev helt icke-pensionsgrundande. (Då var stipendier nämligen inte ännu pensionsgrundande.) Då höjde jag mitt pensionssparande. Nuförtiden är de större stipendierna sådana att man måste skaffa pensionsförsäkring på dem, så då jag har sådana så sparar jag ihop till pension - men all övrig inkomst jag har ger inget för pensionen (royaltyn, arvoden). Många författare lär ha egen firma och måste då alltså spara via den på nåt vis - jag vet faktiskt inte hur det går till. Mina inkomster är också för blygsamma för att jag skulle få ha en s.k. FÖPL.

Så jag sparar privat och hoppas att jag får många pensionsgrundande stipendier... Och på att jag kan skriva länge. Däremot beskattas inkomster man får som pensionär mycket hårdare än inkomster då du är "i arbetsför ålder" (åtminstone här i Finland), visste ni det? Så istället för att uppmuntra pensionärer att fortsätta jobba t.ex. delvis så gör man det så oattraktivt som möjligt. Istället höjs pensionsåldern. Jag blir inte alltid klok på det här samhället.

3 kommentarer:

  1. Tack Maria! Jag har själv skjutit upp att fundera på det här ganska länge, eftersom det känns som om ju mer jag lär mig om det desto mer invecklat blir det. Jag har alltid tyckt att jag är en ganska ekonomiskt förnuftig person, men inte räknat med hur besvärligt det ibland kan vara att driva ett eget företag vid sidan av det kreativa jobbet. Jag är otroligt nöjd över att kunna jobba på det här sättet, men saknar ibland mallar att följa och diskussioner kring hur det praktiska ska skötas. I slutändan finns det ju inte många garantier, men så länge det går att skriva är ju allting egentligen ganska bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet nu inte hur nyttig min genomgång var för någon annan, men så här gör jag i alla fall.
      Jag har funderat på det där med att ha egen firma, men ännu inte förstått vilka fördelar jag skulle ha av det. Någon kollega som läser här och vill upplysa...?

      Radera
  2. Om du har lust vore det intressant att höra lite mer om hur det fungerar med stipendierna, får författaren leta upp och söka dom själv? Är det hård konkurrens om dom? Måste man redovisa vad man har gjort "för pengarna"? Något jag har varit nyfiken på länge.

    SvaraRadera