2013-01-09

Diametralt motsatta jag

Jag vet att man som semi-offentlig figur inte skall kommentera vad andra skriver om en. Om inte annat så för att det verkar väldigt självupptaget. Men hej, vad är en blogg annat än en fiesta i självupptagenhet?

Jag har inom ganska kort tid läst två diametralt motsatta beskrivningar av mig som författare - alltså som personen författare. I en recension i höstas beskrevs jag som "etablerad" och jag hajade till. Etablerad? Jag? Jag som fortfarande känner mig ny och grön. Okej, jag har gett ut fem böcker varav fyra romaner, men det känns inte som nog för att vara "etablerad". Eller, inte som nog för att just jag skall känna mig etablerad.

Nyligen såg jag att läromedlet Tidspiraten, som jag skrivit och som utkommer nästa höst, har en egen sida hos förlaget. Där beskrivs jag som "ung och lovande". Hehe, mest roligt har jag åt att jag beskrivs som ung. Jag fyller snart 36. Inte är det gammalt, men inte är det nu särdeles ungt heller.

Från etablerad till ung och lovande. Två helt olika perspektiv. Var ligger sanningen?

Min egen ligger nog någonstans där emellan. Ung känner jag mig inte. Jag skulle inte säga att jag är "lovande" längre (kan man inte egentligen bara säga det om en debutant?) eller helt etablerad. Med lite tur är jag på väg att bli etablerad. Kanske om fem böcker till...? Kanske jag då känner att nu, nu är jag "erkänd, vedertagen, med tryggad ställning" vilket etablerad betyder. Fast å andra sidan - kommer jag någonsin att uppleva att jag har "tryggad ställning"? Knappast.

10 kommentarer:

  1. Du mäter alltså etablerad mot lovande genom antal böcker? Att 10 böcker är etablerad? Jane Austen skrev 6 (7 om man räknar ungdomsverket), så hennes samlade verk är vad då? Lovande? Jag tror nog du får fundera på att du ren finns på författarscenen, alltså är etablerad. Däremot tror jag att du kan skriva 20 och fortfarande ha en känsla av att det är hemskt otryggt och oetablerat, det är väl det självkritiken gör med en.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja, men det är ju Tiden som gjort Austen etablerad. Ansågs hon som etablerad efter bok 5, liksom? Under sin livstid? Och nej, antal böcker är inget bra mått, men jag måste liksom utgå från något. Är alla som finns på författarscenen etablerade, då? Och hur länge kan man kalla någon lovande? Tills den uppfyllt sitt löfte?

      Radera
    2. Det har du väl rätt i (med Austen) men jag tycker ändå att du får låta andra kalla dig etablerad efter fem böcker. Om inte du själv vill göra det, fint. Men det handlar väl ändå mer om att man liksom aldrig ser sig som tillräckligt i alla möjliga sammanhang. Alltså att självhävdelse är lite fult ju. Ibland tror jag att man kan få tycka att man är rätt bra också, att man skrivit fem böcker och nån säger etablerad. Det andra omdömet är väl också fint, ung och lovande OCH etablerad. Kan det bli bättre? Snart är du en institution...

      Radera
    3. Jag låter gärna andra kalla mig både etablerad och lovande! Det bara roade mig att de är så motsatta epitet.
      Och jag drar definitivt gränsen vid institution.

      Radera
  2. Kanske ung och lovande som läromedelsförfattare, som motsats till etablerad romanförfattare?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä, för sammanhanget var "vår unga, lovande barn- och ungdomsförfattare".

      Radera
  3. En författare som gett ut några böcker som blivit uppmärksammade och översatta, en författare som många känner till, tycker jag nog man kan kalla etablerad. I motsats till någon som gett ut tio böcker som ingen bryr sig om.

    SvaraRadera
  4. Jag tror Jan Guillou har skrivit att man har ungefär fem böcker på sig att etablera sig. I sammanhanget ska det nog främst tolkas som den tid det tar att skapa sin nisch hos kritiker och hos sig själv. Att komma fram till vad man är för sorts författare helt enkelt (och kanske bli avfärdad som ointressant om kritikerna inte gillar det).
    Fast någon naturlag är det väl knappast. I dagens förlagsvärld kan det nog vara svårt att få ge ut fem böcker om man säljer dåligt. Samtidigt som det givetvis finns flera exempel på författare som slagit igenom brett betydligt senare.

    U.J.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har rätt i det att kanske det handlar mer om nischning (ha vilket ord!). Och det kan jag ju tycka själv också, att jag skapat min egen nisch och etablerat mig i den.

      Radera