2013-01-08

Brevskrivarmånad

Oj, det här tänker jag absolut, absolut delta i! Month of Letters. Utmaningen: sänd ett brev/vykort varje dag under februari månad.

Jag älskar riktiga, äkta brev. När jag flyttade till Göteborg 1996 hade jag ännu ingen epost. Jag skrev flera brev om dagen: till pappa, till mamma, till lillasyster, till fammo, till mommo&moffa, till alla mina vänner, till gudmor, till mer avlägsna släktingar. Jag hade ingen TV och jag var en mycket fattig student: att ringa kostade alldeles för mycket. Mobiltelefon och textmeddelanden var okända begrepp. Jag har alltid tyckt om brevpapper, jag skrev med bläckpenna och jag fann lika stort nöje i att skriva som i att få brev.
På somrarna skrev jag brev från diverse olika sommarställen, jag skickade vykort från alla resor, jag skrev massor för hand. Också dagbok, något som med bloggen blivit lidande.

När jag flyttade från Sverige höll jag kontakten brevledes med mina studiekompisar: längst med min vän Irina. Tyvärr bröt vi brevkontakten för några år sedan då livet lade så tung börda på mig att jag inte orkade skriva brev. Nu mejlar vi och ses på FB istället. Det finns inte längre någon jag skriver brev till. Jag mejlar massvis, dagligen, men mejl ger inte samma tid för eftertanke. Mina mejl är dessutom mycket korta och koncisa, jag nästan teleggraferar. Jag har skalat bort allt onödigt till den punkt då jag är rädd att jag ibland är oartig.

Men nu! Nu skall jag skriva brev och kort igen hela februari! Kanske få någon ny brevvän på kuppen? Att kombinera Month of Letters med att skära ner på internetnärvaron vore inte heller dumt. Skulle klara skallen lite, har jag på känn. Min koncentrationsförmåga börjar bli dålig av all snuttifiering.

Vem joinar mig?


9 kommentarer:

  1. Underbart!
    Jag är med!

    Trodde jag var nästan ensam som vill skriva riktiga brev :-)

    Februari...jag har redan börjat!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Excellent! Jag har själv inte skrivit brev på år och dar, så jag beundrar dig storligen.

      Radera
  2. Jag ska göra ett försök. Men det blir nog bara kort, tror jag, för min handstil har blivit så förfärlig att jag inte ens själv kan läsa den. Men ett kort kanske jag kan orka halvpränta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Roligt! Och grundaren av detta evenemang skriver till och med att ingen har så dålig handstil som den tror.

      Radera
  3. Jag är starkt frestad och ska se om jag kan göra ett försök. Men det får nog bli en del vykort. Det kan bli svårt att få ihop i min vardag med busspendlande och ett kvällsaktivt småbarn. Dessutom vill jag helst renskriva mina brev, av olika skäl.

    Själv har jag skrivit brev i perioder (även om det just nu bara sker när jag måste skicka någonting och skriver följebrev), framförallt i militärtjänsten och när jag arbetat utomlands eller min (då blivande fru) gjort det. Jag tycker mycket om det även om det nog egentligen inte är så stor skillnad mot mina mejl eftersom e-post från början är en ursäkt för mig att få prata om vad jag vill istället för sådana där små världsligheter som brukar störa när man träffar folk öga mot öga och måste hålla konversationen flytande.

    Får se om jag har tillräckligt många att skriva till. Ett par kontakter vore trevliga att återuppta. Ett par andra har jag redan skrivit oväntat till från Island och Grönland och jag vet inte om det väckte någon uppskattning. Skulle kanske vara tjatigt att komma igen, bara sisådär fyra-fem år senare. Vem vet.

    Borde inte fantasy vara som gjort för brevromaner förresten? Fast postservicen är ofta ganska dålig i de där världarna.

    U.J.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har nog inte heller tillräckligt många att skriva till. En del lär få fler än ett brev/vykort :-)
      Man kan ju anmäla sig på hemsidan och få vilt främmande människors adresser. Men det vet jag inte om jag vill göra.

      Radera
  4. Jag gjorde det förra året och la ut på bloggen att jag svarar på alla brev jag får och om jag får ett brev till Udda så svarar jag som Udda. Jag tänker göra samma i år. Så Maria, du får gärna skriva till mig! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men Nene ja! Hjärtans gärna! Och vice versa!

      Radera
  5. Ja se, jag hade redan svarat. Gah. Ibland är jag bara för disträ.

    SvaraRadera