2012-12-17

Rörande stunder

Ännu lite om The Hobbit.

Jag såg första LOTR-filmen klart igår (såg första halvan innan jag gick på The Hobbit men som småbarnsförälder är det inte sådär bara att se en film i ett sjok). Och den där scenen under the Council of Elrond när alla grälar om vad som skall göras med ringen och Frodo ser på den och ser på den och till slut säger "I will take it" - den får mig fortfarande att gråta. Situationen är så hopplös, och han är så liten, och han vet att han tar på sig en fruktansvärd börda och att chansen att han skall lyckas knappt ens finns - och ändå gör han det. Hur många gånger har jag inte läst boken, hur många gånger har jag inte sett filmen - ändå rörs jag till tårar.

Det saknas i The Hobbit, och det är ju inte filmmakarna fel, det finns inte i boken. Den är en annan sorts berättelse. Men det är orsaken till att den aldrig kommer att beröra mig som LOTR.

2 kommentarer:

  1. Jag blir också tårögd av den scenen, fortfarande, efter sisådär 20 gånger. Gandalfs min då han hör Frodo...
    Jag tror att det här är orsaken till att The Hobbit fått ganska ljum kritik, folk förväntar sig dramatik och mörker i samma omfattning som LotR, och det kan The Hobbit aldrig ha.

    SvaraRadera