2012-12-20

Liten linneskola

I morse stod jag och strök den ärvda linneduken och tänkte lite på att skriva ett blogginlägg om hur man får linne kritvitt men sen höll jag på att glömma saken - tills jag läste Malins inlägg. Sorry Malin, men du har fel - det är lätt att få linne kritvitt!

Man gör bara som min mormor.

Jag blev lite förskräckt när jag insåg vilken dålig husmor jag varit. Mormors gamla namnade linneduk låg på botten av tvättkorgen - där har den legat sen förra julen... Det var hemska gula och bruna fläckar på den. HEMSKA. Jag tänkte: Mamma slår ihjäl mig. Men så gjorde jag som jag blivit lärd.

Man kokar upp massor med vatten. Det skall verkligen KOKA. Häller det i ett ämbare med handtvättmedel. Lägger i linneduken. Mormor hade en underbar bykpinne att röra med, den var alldeles len och fin av alla tvättar. Den fick jag använda när jag lekte luffare i mommos och moffas trädgård - men det är en annan historia. Jag har ingen bykpinne och inte ens med handskar på klarar mina asbesthänder kokande vatten, så jag rörde helt enkelt om med duschhuvudet. Sen lät jag duken stå i blöt en halv timme ungefär.
Och sen var nästan alla fläckar borta. Av sig själva.
En enda fläck var kvar som jag måste gnugga lite, då hade jag handskar på och lät linnet svalna lite innan jag gned. Och duken är gnistrande vit och det var inte ens svårt. Linnedukar och servetter, speciellt gamla sådana, skall man INTE köra i tvättmaskin för de slits och blir lätt noppiga.

Ja, och så måste man stryka medan det fortfarande är fuktigt.

Obs att jag inte är nån superhusmor. Jag manglar inte lakan t.ex. Men linnedukar kan jag sköta!!

8 kommentarer:

  1. Tack så mycket. Bra att kunna.
    Varför inte en tagg för "husmorstips" lika väl som "recept"?

    /Bibliotekarien

    SvaraRadera
    Svar
    1. För att jag har många recept men ganska exakt ett husmorstips!

      Radera
  2. Du har potential Maria. Vänta bara, snart har du 200 husmorstips. Imponerande linnedukstvättning i alla fulla fall.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är svenskfinlands Martha Stewart.

      Radera
  3. Man vet ju aldrig. Rätt som det är dyker det upp ett till när man upptäcker att något lossnar med ättika eller så.


    U.J.

    SvaraRadera
  4. Linne tål att KOKAS, inte bara hälla kokande vatten över. Men en gammal linneduk skulle jag aldrig tvätta i tvättmaskin, det tror jag inte den skulle tåla. Bara så här nu i tipsspalten...

    SvaraRadera
  5. Aha! Tack för tipset. Nästa gång gör jag så där! Jag har svårt att tro att fläckarna faktiskt skulle försvinna, men jag hoppas att de gör det, lovar att blogga om det i så fall!

    SvaraRadera